Ny godkänd behandling ger hopp för patienter med hepatit C

Idag lever ungefär 50 000 personer med hepatit C virus i Sverige och det är ett växande hälsoproblem.1 EMA, den europeiska läkemedelsmyndigheten, har nu godkänt Incivo (telaprevir) för behandling av vuxna patienter med kronisk hepatit C-virus av genotyp 1 (HCV), i kombination med pegylerat interferon och ribavirin. Nu finns en kombinationsbehandling som kommer att kunna bota betydligt fler patienter än dagens standardbehandling och dessutom med en för många patienter betydligt kortare behandlingstid.2,3,4

Kliniska studier visar att kombinationsbehandling med Incivo signifikant ökar chansen att bota hepatit C jämfört med standardbehandling, både för patienter med kronisk hepatit C-virus av genotyp 1 som aldrig tidigare fått behandling och för patienter som inte svarat på tidigare behandling. Incivo minskar dessutom den nuvarande totala behandlingstiden med hälften hos majoriteten av både tidigare obehandlade patienter och hos de patienter som fått återfall efter en tidigare behandling.5

-          Kronisk hepatit C kan leda till levercancer och andra allvarliga och dödliga leversjukdomar, säger överläkare och professor Ola Weiland, Karolinska Universitetssjukhuset, Huddinge. Hepatit C kan därför vara en förödande sjukdom om den inte behandlas framgångsrikt. Men med rätt behandling kan patienten undvika livshotande leverproblem såsom ytterligare leverskador, skrumplever, leversvikt och levercancer. Godkännandet av Incivo är ett betydande genombrott inom behandling av hepatit C och ett stort steg framåt för patienterna.

Incivo är en proteashämmare och ingår i en helt ny grupp av direktverkande antivirala läkemedel för behandling av kronisk hepatit C-virus av genotyp 1. Tidigare behandlingsmetoder kräver behandling under lång tid, vanligtvis 48 veckor, och botar mindre än hälften av alla patienter.

-          För många vuxna patienter med kronisk hepatit C-virus av genotyp 1 innebär Incivo bättre chanser att botas än med standardbehandling och dessutom kan behandlingstiden halveras för ett flertal patienter, säger professor Ola Weiland. Förkortad behandlingstid är ett värdefullt steg för att hjälpa patienter att fullfölja sin behandling.

Godkännandet av Incivo är baserat på tre fas 3-studier genomförda på 2290 patienter: ADVANCE, REALIZE och ILLUMINATE.2,3,4 ADVANCE och REALIZE studierna visade båda att en kombinationsbehandling med Incivo signifikant ökade chansen att bli botad för patienter med obehandlat kronisk hepatit C-virus av genotyp 1 jämfört med standardbehandling (79 % jämfört med 46 %, p<0.0001) och för patienter som har fått återfall efter tidigare behandling (84 % jämfört med 22 %, p<0.0001).2,3 ILLUMINATE studien visade att för patienter med tidigare obehandlad kronisk hepatit C genotyp 1 infektion och med ett snabbt behandlingssvar, definierat som omätbara virusnivåer vecka 4 och 12, var en halverad bendlingstid på 24 veckor lika bra som en längre 48 veckors behandling.4

Samtliga tre studier är publicerade i The New England Journal of Medicine.2,3,4

De vanligaste rapporterade biverkningarna i samband med Incivo är anemi, hudutslag, klåda, illamående och diarré.5

Om hepatit C
HCV är en blodburen infektiös virussjukdom som påverkar levern. Omkring 170 miljoner uppskattas vara drabbade runt om i världen och tre till fyra miljoner människor smittas varje år. Kronisk HCV-infektion kan leda till levercancer och andra allvarliga och dödliga leversjukdomar, och är den vanligaste orsaken till levertransplantation i Europa. Aktuell standardbehandling av HCV, pegylerat interferon kombinerat med ribavirin, kan vara förknippat med allvarliga biverkningar för en del patienter, och botar endast 40-50 % av genotyp 1-patienterna.

Om Incivo
Incivo (telaprevir) är en proteashämmare och ingår i en helt ny klass av läkemedel för behandling av patienter med kronisk hepatit C-virus av genotyp 1 som aldrig har behandlats eller som inte svarat på tidigare behandling.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Ola Weiland, professor, Karolinska Universitetssjukhuset, Huddinge, telefon: 070-633 23 47, e-post: ola.weiland@ki.se
Stefan
Lindbäck, Senior Nordic Medical Adviser Virology, Janssen, telefon: 08-626 50 54, e-post: slindbac@its.jnj.com
Anna Käll, Public Affairs Leader, Janssen, telefon: 08-626 50 29, e-post: akall@its.jnj.com

1 http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=159
2 Jacobson, Ira M. Telaprevir for previously untreated hepatitis C virus infection. N Engl J Med. 2011; 364; 2405-16
3 Zeuzem, Stefan MD. Telaprevir for retreatment of HCV infection. N Engl J Med. 2011; 364; 2417-28.
4 Sherman, K et al. Response guided telaprevir combination treatment for hepatitis C virus infection. N Engl J Med. 2011;365:1014-24.
5 Incivo® –Summary of Product Characteristics. September 19-09-2011.

• infektionssjukdomar

Läkemedelsbolaget Janssen strävar oavbrutet mot att fylla de största och mest angelägna medicinska behoven som finns idag. Våra medarbetare förenas av sin passionerade drivkraft bakom forskning och utveckling för patienternas bästa. Med anställda i över 50 länder arbetar vi för att kunna erbjuda patienter i hela världen innovativa idéer, produkter och tjänster.