Blogginlägg -

Järfälla köper förnybar el från vind och vatten - Upphandlare Kiarash Kaffashpour om miljövänliga upphandlingar

Upphandlare Kiarash Kaffashpour om kommunens senaste upphandling av el som enbart produceras av vind- och vattenkraft.

Upphandlingar är ett väldigt kraftfullt verktyg i arbetet med att minska vår klimatpåverkan. Genom att ställa krav på det vi köper in kan vi använda upphandlingen för bidra till en mer hållbar utveckling och det är ett kraftfullt verktyg.

Vi påverkar alla miljön med vårt sätt att leva. Det är viktigt att vi i kommunen gör vad vi kan för att minska vår klimatpåverkan utan att kostnaderna behöver skena för kommuninvånarna. Järfälla kommun förbrukar 36 GWh årligen och det till en kostnad av cirka 40 miljoner kronor. Efter vår senaste upphandling köper vi nu el som enbart produceras av vindraft och vattenkraft. Elen är 100 procent förnybar energi. På så sätt minskar vi vårt årliga koldioxidutsläpp med mer än 3 200 ton.

I upphandlingen har vi lagt stor vikt vid att avtalet ska överensstämma med miljöplanen. Samtidigt var vi noga med att inte dra på oss några stora merkostnader. Den förnyelsebara elen ligger på samma prisnivå som övrig el på marknaden, vilket betyder att vi inte betalar mer för mer miljövänlig el.

Järfälla kommun har sedan i december 2011 ett nytt elavtal. Upphandlingen vanns av elhandelsbolaget Kraft & Kultur som levererar förnybar el från vind och vatten. El-tillverkare säljer el på elbörsen och Kraft & Kultur ser till att all el vi köper in kommer från vind och vatten. Produktmixen består av 99 procent vattenkraft och 1 procent vindkraft.

Sedan är det upp till oss att bestämma när vi ska ha rörligt pris och när vi ska binda priset. Det finns tillfällen då elen kostar mindre och det är bättre att binda priset, till exempel när det har regnat mycket i norra Sverige och vattenmagasinen fylls på. På fastighetsavdelningen följer jag prisutvecklingen dagligen och prissäkrar enligt nämndens riktlinjer för att åstadkomma en stabil kostnadsnivå för kommunen och för att optimera elinköpen. Att abonnera på elhandel med prissäkring ger bättre möjligheter att prissäkra och hålla kostnaden på en stabil nivå.

Kiarash Kaffashpour
Upphandlare