Personporträtt av Cecilia Löfgreen, Järfällas nya kommunstyrelsordförande

Cecilia är 31 år och har en fil. kand i nationalekonomi. Under studietiden arbetade hon bland annat som busschaufför på SL och som mobiltelefonförsäljare.

Den 1 september efterträdde Cecilia Löfgreen (M) Eva Lennström (M) som ordförande i kommunstyrelsen. Cecilia har varit politiskt aktiv i Järfälla sedan 2005 och arbetat med politik i kommunen på heltid sedan 2008. Hennes ambition är att ständigt förbättra Järfälla i dialog med Järfällaborna och de som arbetar inom kommunen.

Som kommunalråd kommer Cecilia att vara ute mycket och besöka föreningar, företag och inte minst kommunens egna verksamheter för att lyssna in idéer och synpunkter.
– Även om jag är vald som moderat är det viktigt för mig att jag är hela Järfällas företrädare. Alla Järfällabor ska känna att de kan höra av sig till mig, sen kanske vi inte alltid är överens men jag är alltid beredd att lyssna, säger hon.

Cecilia växte upp i Östersund och flyttade till Järfälla kommun 2005 då hon samtidigt blev tilldelad sitt första uppdrag som ersättare i utbildnings- kultur och fritidsnämnden. 2007 blev hon ordförande i utbildningsnämnden och 2008 vald till Moderaternas andra kommunalråd. Men hennes politiska engagemang har funnits där sedan lång tid tillbaka.
– När jag gick på högstadiet och skulle välja skola insåg jag att alla ungdomar inte hade den möjligheten. Det tyckte jag var orättvist. Det var en händelse som gjorde att jag började engagera mig i Moderata Ungdomsförbundet och Moderaterna.

Som heltidspolitiker har Cecilia framför allt jobbat med utbildningsfrågor och stadsutveckling.
– Jag har från 2010 varit ordförande i kommunstyrelsens planutskott som arbetar med hur Järfälla ska byggas och växa.

På frågan om hur hon ser på Järfällas framtid svarar hon:
– Det är extra roligt att komma in som kommunstyrelseordförande när Järfälla står inför ett expansivt skede.  Det är en häftig kommun som har hela framtiden för sig. Med tanke på att Järfälla är utpekat som en regional kärna innebär det stora möjligheter men det ställer även krav på att bygga fler bostäder och att skapa förutsättningar för företag att etablera sig i Järfälla. På lång sikt kommer vi att ha 5-7 minuters trafik på pendeltågen och förbifarten ger oss möjligheter till ökat resande i hela Stockholmsregionen. Den som inte satsar på Järfälla idag kommer att ångra sig om ett par år.

Cecilias personliga favoritplats i Järfälla är Bolinder strand.
– Bolinder strand visar vad som är typiskt för Järfälla. Här finns de historiska Bolinderverken samtidigt som det sker nybyggnation. Jag gillar hur historien och framtiden binds ihop. Samtidigt är Mälaren viktig för Järfälla som Mälarkommun.

• Lokal/regional påverkan

• cecilia löfgreen