120 fasta sittplatser för publik i nya simhallen

När den nya simhallen står klar våren 2018 kommer den att ha fasta platser för runt 120 åskådare. Hallen kommer att få en publikbalkong genom en lösning som arbetats fram i samarbete mellan Järfälla kommun, entreprenören Tagehus och Järfällas simsällskap. Den gör det möjligt att ta in publik på tävlingar och andra evenemang.

Efter en utredning och ett bra samarbete de tre parterna är det nu klart att det blir en åskådarbalkong i Järfällas nya simhall. När portarna slås upp våren 2018 kommer det att finnas 120 fasta sittplatser för publik på simtävlingar och andra evenemang.

– Jag är glad att vi är överens med Tagehus om en lösning för fler åskådarplatser. Det innebär att den nya simhallen får en bra publikkapacitet. Det förbättrar förutsättningarna för föreningsverksamheten jämfört den tidigare planeringen, säger kommunstyrelsens ordförande Claes Thunblad (S).

– Tack vare ett bra samarbete i projektet har vi hittat en kostnadseffektiv och bra lösning som endast i begränsad omfattning påverkar den övriga produktionen. Vi kan inte helt utesluta att tidsplanen påverkas, men alla är angelägna om att minimera en eventuell försening, säger Olle Stadig, VD i Tagebad AB*.

Balkongen, som blir 62 meter lång och drygt två meter djup, kommer att kunna nås via den övre delen av caféytan vid entrén.

* Tagebad AB är Tagehus bolag för badfastigheter

Mer information

Eva Jönsson Järnstad, fritidschef, eva.jonsson-jarnstad@jarfalla.se, 08-580 284 92

Claes Thunblad, kommunstyrelsens ordf, claes.thunblad@jarfalla.se, 070-002 33 92

• kultur & fritid
  • jakobsberg
  • badhus
  • simhall

Järfälla i nordvästra Stockholm är en av de snabbast växande kommunerna i Sverige. Med ny tunnelbana, vägar och spår växer Barkarby station/Stockholm Väst fram till ett av regionens bästa kollektivtrafiknav. Alla våra stadsdelar, exempelvis Barkarbystaden, växer och det byggs nya attraktiva bostäder för 30-40 000 människor. Samtidigt planerar vi för tusentals nya jobb, högre utbildning och fler besökare.