Bostäder och nytt Folkets hus i Kallhälls centrum

Järfälla kommun, Folkets Hus och HSB har träffat ett ramavtal om utvecklingen av Kallhälls Centrum. Nu tas ett helhetsgrepp om utformningen av miljön med komplettering av bostäder samtidigt som Folkets Hus framtid i Kallhälls centrum tryggas.

Avtalet innebär att HSB kommer att bygga ett flerbostadshus i 10 våningar med cirka 70 bostadsrätter på den plats där Folkets Hus står idag.

På den idag öppna ytan mellan Folkets Hus och Coop-butiken föreslås en ny enplansbyggnad på cirka 330 kvadratmeter. Byggnaden ska innehålla en biograf och samlingslokaler för Folkets Hus framtida verksamhet och därmed ersätta de idag ganska slitna lokalerna i vilka Folkets Hus framgångsrikt bedrivit sin verksamhet sedan början av 1970-talet.

Med den nya överenskommelsen kan totalt cirka 300 nya bostäder byggas inom Kallhälls Centrum under de kommande åren. Detaljplanen för området beräknas kunna antas av kommunfullmäktige under första halvåret 2015.

Ramavtalet godkändes av kommunstyrelsen den 8 september.

Mikael Åklint, planeringsdirektör
08- 580 283 63 mikael.aklint@jarfalla.se