Entreprenörsmässa - Så arbetar skolorna i Järfälla med entreprenörskap

Torsdag den 7 mars håller skolorna i Järfälla en entreprenörsmässa i Jakobsbergs centrum. Temat för mässan är unga entreprenörer. Elever från förskolor, grundskolor och gymnasieskolor i Järfälla visar hur de arbetar med entreprenörskap genom hela skolgången.

Elever från för- och grundskolan visar upp sina entreprenörskapsprojekt och gymnasieelever ställer ut sina Ung Företagsamhet-företag (UF-företag). Entreprenörsmässan genomförs med flera syften berättar projektledaren Annelie Jarmuchowicz.
– För de gymnasieelever som ställer ut sina UF-företag blir det en "förmässa" inför den stora Älvsjömässan. Samtidigt vill vi visa upp allt det fantastiska kreativa entreprenörskapet som finns och pågår i Järfällas skolor.

Gymnasieeleverna som ställer ut sina UF-företag tävlar också i kategorierna bästa affärsplan, bästa vara/tjänst, bästa logotyp, bästa säljare och entreprenörskapspriset. I juryn sitter representanter från det lokala näringslivet i Järfälla.

Järfällas skolor vill tillsammans med representanter från lokala näringslivet, genom ett entreprenöriellt förhållningssätt och lärande uppmuntra barn och ungdomar till att våga tro på sin egen företagsamhet.
– Vi vill ta vara på den kraft och entreprenörsandan som finns i barnen och ungdomarna och ge dem ett forum att även möta det lokala näringslivet, avslutar Annelie.

Scenprogrammet:

10.15 Invigningstal av kommunstyrelsens ordförande Cecilia Löfgreen
10.20 Inspirationstal av Hozan Shaly om att vara ung och framgångsrik entreprenör.
14.00 Prisutdelning.
14.30 Järfälla cirkusbarn uppträder.

Annelie Jarmuchowicz, projektledare entreprenörsmässan
Mejl: annelie.jarmuchowicz@jarfalla.se

• etreprenörsmässa

Järfälla ligger två mil nordväst om Stockholm C, med 68 000 invånare. Även om storstaden ligger nära - 20 minuter med pendeltåg eller bil till Stockholms C - finns det mesta inom kommunen. Stora friluftsområden, Mälarens vatten, rikt utbud av kultur och föreningar, mångskiftande näringsliv, fina bostadsområden, shopping och väl utbyggd service gör att Järfälla är en kommun att bo, arbeta och trivas i. Välkommen att mötas i Järfälla!