Fastighetsbolaget Einar Mattsson bygger i Barkarbystaden

Järfälla kommun har tecknat avtal med fastighetsbolaget Einar Mattsson som ska bygga passivhus i Barkarbystaden. Totalt kommer Einar Mattsson att bygga 250 nya bostäder, varav 125 stycken är hyreslägenheter. Byggstart för det första huset planeras till första kvartalet 2014.

Passivhus är energieffektiva hus som tar till vara på energi som annars går till spillo.

– Det är mycket välkommet att Einar Mattsson bygger energieffektiva bostäder med blandade upplåtelseformer. Det kompletterar och utvecklar Barkarbystaden till en modern och klimatsmart stadsdel, säger kommunstyrelsens ordförande Cecilia Löfgreen.

Järfälla är utpekad som en av de kommuner som förväntas växa mest i Stockholmsregionen, och Barkarbystaden är ett av de största utbyggnadsområdena i kommunen.

– Barkarbystaden har en stor potential att bli en regional kärna med stark dragningskraft – inte minst på grund av kommande infrastruktursatsningar där man planerar att knyta ihop flera olika trafikslag vid nya Barkarby station. Området är därför ett ovanligt spännande stadsutvecklingsprojekt, säger Per Jutner, VD för Einar Mattsson Projekt AB.

För mer information, kontakta:

Erik Nord, projektledare Järfälla kommun
Telefon: 08-580 285 71