Fler bostadsrätter när Viktor Hanson fortsätter satsa i attraktiva Barkarbystaden

Förvärvet av kvarter 10 är Viktor Hansons andra satsning i den starkt växande stadsdelen Barkarbystaden. Nära den nya skolan, Herrestaskolan, och Stora torget ska Viktor Hanson bygga 137 bostadsrätter med lokaler för handel och service i bottenplan. Första etappen beräknas vara klar för inflyttning hösten 2017.

– Vi tror mycket på växtkraften i Barkarbystaden och det känns roligt att fortsätta med vår satsning här. Inte minst efter den fina utmärkelsen, Årets Byggnadsmärke 2015 i Järfälla, som tilldelades Viktor Hansons första projekt i Barkarbystaden, säger Peter Nilsson, affärsområdeschef Nyproduktion på Viktor Hanson AB.

Avtalet med Viktor Hanson AB om ytterligare ett kvarter med bostäder, handel och service innebär att utvecklingen av Barkarbystaden som en spännande stadsdel i den framväxande regionala stadskärnan fortsätter.

– Barkarbystaden är det största utbyggnadsområdet i Stockholm just nu med totalt 18 000 nya bostäder, 140 kvarter och tusentals nya arbetsplatser. Viktor Hansons kvarter med 137 nya bostadsrätter är ett välkommet tillskott till Barkarbystaden och Järfällas bostadsutbud, säger Claes Thunblad (S), kommunstyrelsens ordförande.

Avtalet innebär att Viktor Hanson AB köper kvarter tio, del av fastighet 2:2, av Järfälla kommun. Köpeavtalet som godkändes av kommunfullmäktige i Järfälla den 25 januari omfattar ett av de tolv kvarter som ingår i Barkarbystadens första etapp.

Mer information
Claes Thunblad (S), kommunstyrelsens ordf, claes.thunblad@jarfalla.se, 070-002 33 92

Emelie Grind, samhällsbyggnadsdirektör, emelie.grind@jarfalla.se, 08-580 283 93

Peter Nilsson, Byggnadsfirman Viktor Hanson AB,
peter.nilsson@viktorhanson.se, 070-445 91 03

• bostad

• Gävleborg

Järfälla i nordvästra Stockholm är en av de snabbast växande kommunerna i Sverige. Med ny tunnelbana, vägar och spår växer Barkarby station/Stockholm Väst fram till ett av regionens bästa kollektivtrafiknav. Alla våra stadsdelar, exempelvis Barkarbystaden, växer och det byggs nya attraktiva bostäder för 30-40 000 människor. Samtidigt planerar vi för minst 10 000 nya jobb, högre utbildning och fler besökare.