Järfällas föreningsliv får mer pengar

Järfällas föreningar får en förstärkning på 1,6 miljoner kr under 2015. Pengarna ska bland annat gå till höjt aktivitetsstöd, ledarutbildningar och projektet En snabb slant.

Kultur- demokrati- och fritidsnämnden har beslutat att utöka budgeten till Järfällas föreningsliv med 1,6 miljoner kronor för 2015. Mest pengar kommer att gå till ett utökat aktivitetsstöd för föreningarna. Stödet höjs med 10 kr per aktivitet, från 60 kr till 70 kr. Det ger föreningarna mer medel som de själva kan bestämma vad de ska användas till. Föreningarna ska också kunna söka pengar för ledarutbildningar.

– Det är våra unga invånare som kommer sätta Järfälla på kartan i framtiden, och vi från politiken ska göra allt för att stötta deras engagemang. Nu höjer vi stödet för Järfällas föreningar samtidigt som vi inför En snabb slant – ett enkelt projektbidrag som Järfällabor mellan 10 till 25 år kan söka för att förverkliga en idé eller ett evenemang, säger Mika Metso, ordförande i Kultur-, demokrati- och fritidsnämnden.

En snabb slant går att söka från juni i år.

Mika Metso, ordförande i Kultur-, demokrati- och fritidsnämnden.