OS-skylt i Barkarby

Söndagen den 14 oktober invigdes en ny minnesskylt vid Barkarby torg. Skylten ska uppmärksamma hundraårsjubileet av OS i Stockholm där Barkarby var en av de olympiska platserna.

I år är det 100 år sedan Stockholm arrangerade OS. Spelen kom att kallas Solskensolympiaden och blev något av ett genombrott för de moderna olympiska spelen. En av de olympiska platserna var Barkarby. Här startade terrängritten, en av grenarna i den moderna femkampen. Deltagarna (både ryttare och hästar), samt publiken utspisades vid Barkarby torg, där Agnes Andersson drev butik och servering i den gamla krogbyggnaden. Publiken reste bekvämt med tåg från Stockholm till Barkarby station, varifrån det var promenadavstånd till startplatsen.

För att uppmärksamma hundraårsjubileet har Stockholms stad tagit fram skyltar, som under året har placerats vid olika olympiska platser. Nu har turen kommit till Järfälla. Själva skylten är tillverkad vid Sprakareds Emaljverk enligt samma tillverkningsmetod som de startade redan 1893. Skylttexten har tagits fram av Stockholms idrottshistoriska förening.

Minnesskylten avtäcktes av kultur- och fritidsnämndens ordförande Lennart Nilsson. Representanter från Stockholms stad medverkade.  Arrangörer av invigningen var Järfälla kommun och Järfälla Hembygdsförening.

Lennart Nilsson, kultur- och fritidsnämndens ordförande