Pressinbjudan till Kronprinsessparets besök i Järfälla den 14 november

När Kronprinsessparet besöker Järfälla den 14 november kan du som journalist eller fotograf följa med under några av programpunkterna. Anmäl dig via ackrediteringsformuläret på kommunens webbplats för att vara med vid särskilda fototillfällen och pressvisningar i några av lokalerna som Kronprinsessparet besöker.

Utöver ankomsten till Kallhällsparken och besöket i Jakobsbergs bussterminal får du tillgång till en pressvisning på Görvälns slott och ett besök vid försvars- och säkerhetsföretaget Saab. Kommunen ansvarar för samordning och ombesörjer transport i buss, pressinformation och mat för dagen. Ackreditering och anmälan för dagen gör du på Järfälla kommuns webbplats.

Program för press
(obs. andra tider gäller för Kronprinsessparet)

08.00 Registrering och praktisk information
Du registrerar dig i presscentret i det så kallade Kvarnhuset på Vibblabyvägen 3 i Jakobsberg. Du får praktisk information om dagen, pressmaterial och pressbricka. I presscentret finns möjlighet att koppla upp sig på det trådlösa nätverket.

08.30 Avfärd med buss till Kallhällsparken där Kronprinsessparet ankommer till Järfälla.

9.00   Kallhällsparken, Lek för alla (publikt tillfälle)
Kronprinsessparet ankommer till den prisbelönta och särskilt tillgänglighetsanpassade lekplatsen i Kallhäll. Lekparken visas och man beskriver lekens betydelse för barns utveckling samt om hur barn med behov av stöd inkluderas i verksamheten. Barn från närliggande förskolor som dagligen använder lekplatsen kommer vara på plats och välkomna Kronprinsessparet. Fotografering är möjligt under ankomsten och hela rundvisningen.

9.45 Avfärd med bussen till presscenter för kort paus och kaffe.

10.15 Avfärd med bussen till Görvälns slott
Inför Kronprinsessparets lunch på Görväln arrangeras en pressvisning i det omskrivna slottet som bland annat var årets inspelningsplats för tv-programmet Stjärnorna på slottet. Det kommer att finnas möjlighet att fotografera i bland annat salen där lunchen kommer att äga rum samt ställa frågor till värden om förberedelserna inför besöket. Därefter ankommer Kronprinsessparet till Görväln. Det finnsmöjlighet att fotografera vid ankomsten samt vid ett kort fototillfälle utanför slottet.

12.30 Avfärd med bussen till presscenter för lunch

13:45 Avfärd till försvars- och säkerhetsföretaget SAAB Group. I Saabs Capability Development Centre arrangeras ett särskilt fototillfälle med Kronprinsessparet för ackrediterade journalister. SAAB förser den globala marknaden med lösningar, produkter och tjänster som sträcker sig från militärt försvar till civil säkerhet. Fototillfället äger rum i företagets lokaler, därför krävs anmälan på förhand (via ackrediteringsformuläret) och legitimering vid ankomst.

15.00 Avfärd med bussen till presscenter för paus och kaffe

15.45 Avfärd (till fots) till Jakobsbergs bussterminal (publikt tillfälle)
I Jakobsbergs bussterminal får Kronprinsessparet möjlighet att möta de Järfällabor som möter upp. Där blir det också uppträdanden av olika slag, bland annat av elever från Kulturskolan i Järfälla. Trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm och kommunstyrelsens ordförande Eva Lennström håller korta tal.

Vian Tahir, pressekreterare
Telefon: 08 - 580 294 85
E-post: vian.tahir@jarfalla.se

• görvälns slott
  • socialt arbete

Järfälla ligger två mil nordväst om Stockholm C, med 66 000 invånare. Även om storstaden ligger nära - 20 minuter med pendeltåg eller bil till Stockholms C - finns det mesta inom kommunen. Stora friluftsområden, Mälarens vatten, rikt utbud av kultur och föreningar, mångskiftande näringsliv, fina bostadsområden, shopping och väl utbyggd service gör att Järfälla är en kommun att bo, arbeta och trivas i. Välkommen att mötas i Järfälla!