Starkt resultat 2015 – Järfälla fortsätter att växa kraftigt

Foto: Magnus Ragnvid

210 miljoner kronor plus. Det preliminära bokslutet för 2015 visar på ett kraftigt positivt resultat för Järfälla kommun. Detta trots 44 miljoner i oförutsedda utgifter, bland annat på grund av en översvämning av skollokaler. En stor förklaring till det positiva resultatet är den fortsatta byggboomen i kommunen. Intäkterna för markförsäljning för bostadsbyggande uppgick under 2015 till över 200 miljoner kronor. De senaste två åren har också inflyttningen till kommunen mer än fördubblats, vilket på sikt väntas leda till ökade skatteintäkter.

– Nu levererar vi ett starkt ekonomiskt resultat för 2015 samtidigt som vi ser en kraftig befolkningstillväxt. Under 2015 ökade antalet kommuninvånare med över 1700 personer, varav de flesta är inflyttade från övriga delar av Stockholms län, säger Claes Thunblad (S), kommunstyrelsens ordförande i Järfälla.

Mer information

Claes Thunblad (S), kommunstyrelsens ordf, claes.thunblad@jarfalla.se, 070-002 33 92

Ingvar Håkansson, ekonomidirektör, ingvar.hakansson@jarfalla.se, 08-580 285 50

• bostad
  • bokslut
  • ekonomi

• Skåne

Järfälla i nordvästra Stockholm är en av de snabbast växande kommunerna i Sverige. Med ny tunnelbana, vägar och spår växer Barkarby station/Stockholm Väst fram till ett av regionens bästa kollektivtrafiknav. Alla våra stadsdelar, exempelvis Barkarbystaden, växer och det byggs nya attraktiva bostäder för 30-40 000 människor. Samtidigt planerar vi för minst 10 000 nya jobb, högre utbildning och fler besökare.