Tobak och narkotika minskar bland ungdomar i Järfälla

Järfällas 14-åringar använder allt mindre tobak och narkotika, det visar den årliga rapporten om ungdomarnas tobak-, alkohol- och drogvanor i kommunen. En stor del av den positiva utvecklingen tillskrivs föräldrarna, skolorna och föreningslivet. Men det finns fortfarande mycket jobb att göra enligt kommunens drog och brottsförebyggande samordnare.

En undersökning som gjordes i slutet av november bland elever i årskurs 8 i Järfällas skolor visar att kommunens 14-åringar använder allt mindre alkohol, tobak och narkotika. Idag uppger 40 procent av de tillfrågade att man konsumerar alkohol, jämfört med 50 procent 2003. Andelen föräldrar som köper eller bjuder sina barn på alkohol har halverats sedan 2003. Narkotikaanvändningen har också minskat kraftigt, från fem till två procent under de senaste åren.

Kommunens Drog- och brottsförebyggande samordnare Ulf Peterson är positiv till utvecklingen, men vill påpeka att det förebyggande arbetet inte är klart än.
– Vi ser ju en positiv utveckling, men det finns fortfarande mycket jobb att göra. Man kan inte luta sig tillbaks och vara nöjd med årets resultat när det fortfarande är 10 procent av ungdomarna som berusningsdricker.

En stor del av den positiva utvecklingen tillskriver Drog- och brottsförebyggande gruppen insatser och förhållningssätt från föräldrar, skolor och föreningsliv. De flesta skolorna arbetar sedan några år med en metod som kallas Örebro Preventionsprogram. Metoden uppmanar föräldrar att bland annat vara restriktiva till tonåringars alkoholkonsumtion och andra normbrott, och att inte bjuda på alkohol före 18 års ålder.

Undersökningen gjordes i slutet av november förra året på elever i årskurs 8 i kommunens alla skolor. Bakom undersökningen står Drog- och Brottsförebyggande Gruppen inom Järfälla kommuns socialförvaltning.

Ulf Peterson, Drog- och brottsförebyggande samordnare
Telefon: 070- 00 241 59
E-post: ulf.petersson@jarfalla.se

• brottsförebyggande arbete
  • socialt arbete

Järfälla ligger två mil nordväst om Stockholm C, med 66 000 invånare. Även om storstaden ligger nära - 20 minuter med pendeltåg eller bil till Stockholms C - finns det mesta inom kommunen. Stora friluftsområden, Mälarens vatten, rikt utbud av kultur och föreningar, mångskiftande näringsliv, fina bostadsområden, shopping och väl utbyggd service gör att Järfälla är en kommun att bo, arbeta och trivas i.