Järntorget förvärvar byggrätter av NCC

Järntorget förvärvar byggrätter i Ursvik, Sundbyberg Stad, av NCC. Förvärvet omfattar byggrätter för utveckling av ca 300 bostäder och köpeskillingen uppgår till 195 MSEK.

– Vi är mycket nöjda över att ha genomfört denna affär med NCC. Vi ser nu fram emot att bygga vackra moderna bostäder i expansiva Sundbyberg, säger Martin Arkad, VD Järntorget.

Förvärvet av ca 25 000 kvadratmeter byggrätter i Ursvik är ett viktigt tillskott i Järntorgets projektportfölj, då ambitionen är att öka produktionen från ca 400 till 1000 bostäder årligen i Stockholmsområdet.

– Vi är glada för att vi får in ytterligare en aktör så att området snabbare kan byggas ut. Med Järntorget får vi en stark aktör som kommer att bidra till den fortsatta utvecklingen av Ursvik, säger Mattias Lundgren, chef för NCC Boende.

• abacus
  • järntorget
  • ursvik

• Stockholm

Järntorgetkoncernen är verksamma i Stockholms län inom byggnation, projektutveckling av bostäder samt förvaltning av egna fastigheter. Bolaget producerar 400 vackra, funktionella, moderna bostäder om året och har 3000 bostäder i planarbete. I koncernen ingår helägda dotterbolag så som Järntorget Bostad, Järntorget Bygg, Järntorget Fastigheter samt Abacus.