Järntorget tecknar avtal om förvärv av bostadsbyggrätter i Liljeholmen

Järntorget har tecknat avtal om förvärv av cirka 350 bostadsbyggrätter i stadsutvecklingsprojektet Lövholmen i nordvästra Liljeholmen. Säljare är Cementa AB, som idag bedriver verksamhet på området.

Järntorget har tillsammans med Besqab AB tecknat avtal om förvärv av byggrätter i Lövholmen vid Liljeholmsviken. Säljare är Cementa AB, del av den tyska koncernen HeidelbergCement, som har bedrivit verksamhet på området sedan 1940-talet.

Det aktuella området ligger vid vattnet i nordvästra Liljeholmen. Närliggande kommunikationer med tunnelbana, tvärbana och bussar finns inom endast några minuters gångavstånd. Lika nära ligger köpcentrumet Liljeholmstorget med butiker, restauranger och gym.

– Liljeholmen har ett fantastiskt läge och står inför en stark omvandling från industri till stenstad. Vi ser fram emot att få vara en del av områdets utveckling och att få skapa moderna attraktiva bostäder i ett av Stockholms bästa lägen, säger Martin Arkad, VD på Järntorget.

Järntorgets del av affären omfattar 300–400 byggrätter.

Förvärvsavtalet villkoras bland annat av laga kraftvunna detaljplaner för berörda områden samt av att Cementa förvärvar erforderlig mark och erhåller erforderliga tillstånd för att kunna uppföra och driva ny anläggning för Cementas verksamhet.

För mer information kontakta:

Martin Arkad, VD
E-post: martin.arkad@jarntorget.se
Tel: 0701–90 49 41

Freddie Norvell, vVD
E-post: freddie.norvell@jarntorget.se
Tel: 0708–75 45 11

Järntorgetkoncernen är verksamma i Stockholms län inom byggnation, projektutveckling av bostäder samt förvaltning av egna fastigheter. Bolaget producerar 400 vackra, funktionella, moderna bostäder om året och har 3000 bostäder i planarbete. I koncernen ingår helägda dotterbolag så som Järntorget Bostad, Järntorget Bygg, Järntorget Fastigheter samt Abacus.