2006 får norra Stockholm en ny stadsdel - 12 000 ska bo i Järvastaden

Järvastaden ligger i norra delen av Solna och Sundbyberg, söder om Kista. Det första spadtaget beräknar man att ta under 2005 och de första familjerna ska kunna flytta in ungefär ett år senare. Järvastaden blir det största byggprojektet i Stockholmsregionen sedan Hammarby Sjöstad och hela området beräknas vara färdigställt runt år 2020. Då kommer det att bo 12 000 personer i stadsdelen. – I Järvastaden finns redan idag dagis, butiker, restauranger och en fantastisk natur. Det som saknas är vettiga bostäder. Till skillnad från vanliga bostadsområden lägger vi inte bara stor vikt vid själva husen utan också vad som finns mellan dem, säger Rikard Henriksson vd för Järvastaden AB. Stadsmiljö med små trädgårdar Järvastaden ska bli ett område präglat av en lugn stadsmiljö med lummiga parker, små trädgårdar, flera torg för handel och möten människor emellan. Det kommer att byggas låga flerfamiljshus som ska tilltala de barnfamiljer som idag söker större boende i Solna och Sundbyberg. I planerna läggs stor vikt vid närheten till lekplatser, fritidsområden, dagis, skolor och parker. – Här ska byggas bostäder som det idag inte finns så gott om i Solna och Sundbyberg. Lite större lägenheter som passar barnfamiljer, men också kanske de som ska sälja villan och vill bo aningen mindre och mer centralt, fortsätter Rikard Henriksson. Initiativtagare till projektet är Järvastaden AB, ett samägt bolag mellan Skanska och Vasakronan. Företaget bildades 2001 och har som enda uppgift att utveckla den nya stadsdelen. För ytterligare information vänligen kontakta Olof Eriksson, marknadschef Järvastaden AB, tel 08-514 830 96, 070-627 75 80 olof.eriksson@jarvastaden.se www.jarvastaden.se