Framtidens boende blir till i Järvastaden

Brist på förvaringsutrymme med följd att det snabbt blir rörigt är ett vanligt problem i hallen i ett svenskt hem. Ont om plats för källsortering är ett annat bekymmer i många hem idag.

Nu har Skanska tagit steget in i framtiden och arbetar för att kommande boenden ska vara mer anpassade efter de boendes behov än de är idag. Som utgångspunkt har Skanska använt senaste tidens boende – bostäder i kvarteren Daggkåpan samt Villastråket, i Järvastaden i Solna.

Stefan Sellgren, VD för Järvastaden AB säger:

-  Det är roligt att Skanska tar sådana här initiativ och att det är bostäder i Järvastaden som är utgångspunkten. Vi vet ju alla hur det är med förvaring. Det kan man aldrig få för mycket av. Man behöver inte gå längre än till sig själv och man hinner väl knappt innan för dörren innan man snubblar över alla (andras) skor i hallen!

Med bostäder i Daggkåpan och Villastråket som utgångspunkt utlyste Skanska en tävling för ingenjörer och mediestrateger och vände sig till studerande vid KTH samt Medieinstitutet. De tävlande skulle lösa problem för hallen samt för källsortering. De hade fyra veckor på sig, och bidragen skulle bedömas utifrån tre huvudkriterier:

• Vilket mervärde lösningen skapar, det vill säga hur väl den löser det aktuella problemet.

• Graden av nytänkande i lösningen.

• Hur väl lösningen går att implementera i Skanskas nyproducerade bostäder.

– Vi fick ta del av flera jättebra förslag, vilka kommer att ligga till grund för vårt fortsatta arbete med funktionella och snygga lösningar, säger Ilona Hobor, Consumer Insight Manager på Skanska.

Juryn bestod av representanter från KTH, Medieinstitutet samt Skanska.

Vinnaren i kategorin källsortering blev en tvådelad källsorteringsstation. En del är ett hörnskåp med lådor, med en skiva över varje låda. Via ett hål i skivan på skåpet placeras matavfallet direkt i komposten under. Den andra lösningen är ett högt, smalt utdragsskåp som ger en yteffektiv och smidig lösning för sortering av bland annat plast och glas i påsar på hjul eller i lådor som gör det lätt att ta det med sig till källsorteringsstationen.

– Vi i juryn föll för att idén hade tagit ett helhetsgrepp på källsorteringen, säger Ilona Hobor.

Vinnaren i kategori hall blev en skoförvaring, Peggy, som är en dold förvaringslösning, där alla skorna placeras på en slags peg – det engelska ordet för hängare/pinne.

– Lösningen möter behovet av effektiv förvaring, och gör det dessutom roligare att ställa undan skorna, säger Ilona Hobor.

Det vinnande teamet bakom skoförvaringskonceptet Peggy består av Andreas Fridlund, Ilango Lourdudos, Lindsey Croghan, Kim Gartvall Fredriksson, Markus Jakbo, Natali Fernando och Emilia Martinpelto.

Bakom källsorteringsidén står Amy Pomering, Nikolaj Strömberg-Gröndahl, Julia Szalontal, Sofia Johansson, Daniel Sundström, Sandra Nyman och Johanna Kurkinen.

• inredning
  • indredningsdesign