Ny typ av radhus i Järvastaden kvartetet Villastråket

Äntligen ett stort radhus i tre fulla plan.

Skanskas radhus Raymond i Villastråket i Järvastaden har hela 6 rum och kök och är hela 154 kvadratmeter, med uteplats åt flera väderstreck och stor balkong med kvällssol.

Mellan Solna och Sundbyberg växer Järvastaden fram – en barnvänlig stadsdel nära naturen och nära stan. Och mitt i hjärtat av Järvastaden bygger Skanska det vackra Villastråket – ett levande trädgårdskvarter med attraktiva hem i olika storlekar för både små och stora familjer.

Husen i Villastråket i Järvastaden har hem med hög inredningsstandard och välplanerade ytor. I Villastråket byggs fem olika typer av hem, som alla har namn efter karaktärer i den populäre barnboksfiguren Mulle Mecks värld. Kedjehusen Doris och Daisy samt radhusen Mia och Sam är alla i två våningar. Raymond är radhuset som har tre spännande våningsplan.

Henrik Svantesson är säljare hos Skanska. Han berättar:

- Vi var lite fundersamma över hur detta radhus skulle tas emot av marknaden. Det finns så få referenser. De flesta radhus i tre våningar brukar dessutom ha ett ”extra” vardagsrum högst upp. Här har vi gått lite på ”holländsk planlösning”, och har valt att placera sovrummen, den mest privata delen av bostaden, högst upp. Vi har också vågat ”bre ut” köket jättemycket på entréplanet, så vi får ett rejält stort utrymme för gemenskap. På mellanplanet finns vardagsrummet med härlig balkong med kvällssol.

I utlandet, som England eller kanske framför allt i Holland, är det mycket vanligt med radhus i tre plan. Denna modell av hus har hittills saknats i Sverige. Men nu har Skanska i Järvastaden vågat prova detta med hittills fantastiskt bra gensvar. Alla radhusen i den första omgången är i skrivande stund uppbokade.

- Det är fantastiskt att vi mindre än en vecka efter säljstart har bokat upp alla nio husen. Det har varit ett mycket stort intresse och folk verkar verkligen uppskatta planlösningen, säger Henrik Svantesson.

Inom kort släpper Skanska ytterligare åtta radhus i tre våningsplan. Dessa kommer vara klara för inflyttning under första kvartalet 2016.

Kvarterets arkitektur är inspirerad av brittiska stadsradhus samt den klassiska trädgårdsstaden, där alla hus har träfasader med en harmonisk färgsättning. Olika färger på ytterdörrarna skapar kontraster och ger varje hem en egen personlighet.

Kristina Hansson är projektchef hos Skanska och har varit med i projektet Villastråket från början. Hon berättar:

- I detaljplanen för området fanns möjligheten att bygga hus i tre våningar. Därför ville vi prova på det. Men hus med tre våningsplan kan bli väldigt stora. Vi ville göra husen lite mindre, eftersom de då inte blir lika dyra att bygga eller köpa.

- Det finns ju tillgänglighetskrav som styr vad som ska finnas i bottenvåningen på ett hus. Där ska de boende kunna laga mat, äta, sova, använda toalett och dusch, samt tvätta. När allt detta är uppfyllt redan i husets första våning finns en hel del yta kvar att fylla med rum. Därför valde vi att dela på kök och vardagsrum, fortsätter Kristina Hansson.

Responsen från intresserade har varit positiv. Många barnfamiljer med små barn har tänkt en bit fram i tiden och sett stora möjligheter med att sovrummen är placerade på husets översta våning.

- Under åren som barnen är väldigt små kan hela familjen bo på översta våningen, säger Kristina Hansson och fortsätter:

- Men när barnen har blivit större kan föräldrarna flytta ner till det sovrum som ligger på andra våningsplanet, och tonåringarna kan då ha den översta våningen för sig själva.

Vilket hem du än väljer får du extra påkostad inredning, balkong och dubbla uteplatser plus en liten gräsplätt på baksidan. Villastråket har även en egen liten park med lekplats och granne med Villastråket ligger dessutom Spegeldammsparken, som är Järvastadens stadsdelspark.

I Villastråket är det enkelt att trivas. I grannhusen bor barn i alla åldrar. De kan cykla omkring i kvarteret och gå till sina kamrater på trygga gångstigar mellan husen utan att behöva passera störande trafik. I den gemensamma parken finns en lekplats med gungor, sandlåda, klätterställning och en djungel av bärbuskar. Här kan barnen leka fritt och du kan få en lugn stund med en god bok.

• radhus
  • ovanlig planlösning