Skanska färdigställer unika radhus i tre våningar

Under hösten 2015 färdigställer Skanska ett kvarter med radhus i tre våningar i Järvastaden i Solna stad. Kvarterets arkitektur är inspirerad av böjda radhuslängor i brittiska Crescents med träfasader i harmonisk färgsättning. Radhus i tre våningar är ovanliga i Sverige och efterfrågan på de nya husen har varit stor.

Radhus i tre våningar har hittills varit sällsynta i Sverige. Idén till de nya husen i Järvastaden är hämtad från Storbritannien och Holland, där radhus i tre plan är vanliga. Efterfrågan på de unika radhusen har varit stort och samtliga hus i den första omgången är redan sålda. Inflyttning i de första bostäderna startar om några veckor och resterande trevåningshus färdigställs under hösten. Sammanlagt rör det sig om 17hus i tre våningar. Utgångspunkten för de nya radhusen är gestaltningsprogrammet i detaljplanen vilken beskriver områdets karaktär som en vacker bågform med lugna kvartersgator.

– De nya radhusen passar väl in i den fortsatta utvecklingen av Järvastaden där grundtanken är att det blir en stor variation av bostäder. Det finns både mindre och större enfamiljshus, radhus och flerfamiljshus som tillsammans bildar en god enhet i en väl sammanfogad stadsmiljö. När Järvastaden är klart kommer 15 000 personer att bo här och då behövs mångfald, säger Torsten Svenonius (M), ordförande i Solna stads byggnadsnämnd.

De unika radhusen i tre plan i Järvastaden har sex rum och kök och är 154 kvadratmeter, med uteplats åt flera väderstreck och stor balkong med kvällssol. Skanska och Järvastaden AB har dessutom vågat prova en för Sverige nytänkande planlösning. På entréplan finns ett stort kök, på mittenplanet finns vardagsrum och sällskapsytor, och högst upp finns sovrummen.

– Vi var lite fundersamma över hur detta radhus skulle tas emot av marknaden, men efterfrågan visade sig vara över förväntan. Redan första dagen radhusen låg ute till försäljning sålde vi i stort sett slut på samtliga, säger Roberth Wallin, säljare på Skanska.

– Radhusen är en del av det så kallade Villastråket i Järvastaden som även innehåller mindre tvåplansradhus på 118 kvadratmeter. Ett av de mindre radhusen såldes nyligen på andrahandsmarknaden för 6,7 miljoner kronor, så även dessa är mycket populära, säger Stefan Sellgren, vd för Järvastaden AB.

Radhusen är ritade av arkitektbyrån Hidemark & Stintzig.

För mer information kontakta Stefan Sellgren, vd för Järvastaden AB

072-201 80 06,
stefan.sellgren@jarvastaden.se

Om Järvastaden

Omkring år 2025 förväntas Järvastaden vara färdigbyggt. Här kommer över 15 000 människor att bo i cirka
5 000 bostäder. Det finns plats för många barnfamiljer, men även unga, äldre och singelhushåll. Järvastaden blir som en hel liten stad med plats för bostäder, restauranger, caféer, närservice och barnomsorg och även för mötesplatser, parker och gemensamma trädgårdar. Runt husknuten ligger Igelbäckens naturreservat och på 10 minuter med T-bana eller pendeltåg nås Stockholms innerstad.

Området Järvastaden ägs av Skanska och Vasakronan. Tillsammans har de bildat Järvastaden AB som ansvarar för utveckling och planläggning av området tillsammans med Solna stad och Sundbyberg stad.

• bygg
  • fastighet