Svenskt deltagande i Grammy Awards

Natten till torsdag kommer den största delen av världens musikbransch att bita på naglarna – antingen medan de tittar på den direktsända "The Grammy Nominations Concert Live", eller medan de sitter framför skärmen och väntar på att namnlistan över de nominerade till Grammy Awards 2011, musikbranschens Oscar, ska publiceras.

Man kan räkna med att den halvåländska musikern Andreas Fliflet kommer att finnas i den nagelbitande skaran. Hans produktion "Mira" med projektet Jienat är anmäld i sex kategorier. Utan vare sig skivbolag eller stödtrupper i ryggen har han komponerat, producerat, spelat in och givit ut musiken. Han har dessutom blivit antagen som medlem av National Academy of Recording Arts and Sciences, organisationen bakom Grammy, och fått skivan antagen. För säkerhets skull är "Mira" inspelad i äkta 5.1 surroundljud, och är även bland de första produktionerna i världen som finns tillgänglig som en Audio Blu-ray-skiva (som kan hantera en större mängd information och ger en högkvalitativ ljudåtergivning).

Stommen i Jienat utgörs av slagverkarna Fredrik Gille och André Ferrari samt gruppen Ulvens Döttrar med sångerskan Johanna Grüssner. Mer än en natt har tillbringats bland mikrofoner i åländska stenkyrkor, och Gille har gjort ett antal expeditioner till världens nordligaste stad Hammerfest, där Andreas Fliflet har sin bas. Fliflet definerar musiken så här: "Detta är bokstavligt talat världsmusik. Skivan är inspelad i Argentina, Brasilien, på Åland och i Norge." På skivan svirrar spanska, enaresamiska och svenska om vartannat, allt som trådar i en stor världsmusikväv av rytmer och röster – musik och språk från miljonstäder såväl som små byar, allt omsorgsfullt hopsytt till en komplex helhet. "Vi vet väl att möjligheterna för att bli nominerade är extremt små. Det vore som om Övertorneå SK skulle gå till semifinal i Champions League. Men vi vill försöka", säger Fliflet.

Skivan liggerflera topp 100-listor i USA, och recensenternas superlativ har snurrat tätt i skivans kölvatten:

A percussion sonic spectacular that should be included in anyone's collection of 'wow' demo discs
-Michael Fremer, Stereophile

Razor-sharp surround sound [...] Irrepressible ingenuity
-David Honigmann, Financial Times

One of the most fascinating releases in recent months is Jienat’s album, Mira. [...] a transfixing recording that incorporates the infectious rhythms of the Earth and the vitality of the marvelous vocal traditions of the Arctic.
–Angel Romero, World Music Central

Since brilliant art needs exclusive framework, this phenomenal music is available as a rare multichannel Audio Blu-ray!
–Walter Bast, Folker

A love for the land [...] runs through the passionate strains of this unforgettable album. Highly recommended.
–Midwest Book Review

-------------------------------

Pressbilder, ljud och video:

www.jienat.com

Kontakt: