Den nya kvittolagen leder varje år till att 60 tusen träd avverkas

Igår sände aktuellt i SVT ett inslag om papperskvitton i Sveriges butiker som ger oss 1,5 miljarder kvitton årligen där uppskattningsvis 90 procent av mindre inköp slängs i papperskorgen.

Elektroniska kvitton, eller e-kvitton som det också kallas, är en tjänst som fler och fler anser vara en självklarhet i dagens moderna samhälle och fler aktörer ansluter nu butikernas kassaprogram till sina digitala kvittotjänster. JobOffice Kassa har redan utvecklat stöd för bland annat kvittar.se kommer inom kort även med stöd för Sparakvittot.se

En butik som använder JobOffice Kassa intervjuades och Stefan Bogenäs i butiken visar hur de istället använder funktionen Kvittar i JobOffice Kassa för att skicka e-kvitton till kundens e-post brevlåda och samla dem under kundens konto hos Kvittar.

På frågan om det finns utrymme för att inte ha papperskvitton svarar Conny Svensson från Skatteverket på plats i studion att det finns ett utrymme att inte ha papperskvitto under förutsättning att det är lika säkert som ett digitalt kvitto skulle kunna vara.

Miljöpartiet har idag lämnat in en fråga till finansminister Borg om vad man kan göra och vill att regeringen undersöker vad den kan göra för att införa e-kvitto.

Inslaget är knappt sex minuter långt och finns på YouTube med en länk från den här artikeln för dig som själv vill se och höra inslaget.