Skatteverket går på offensiven

Under de senaste veckorna har vi konstaterat att kassalagen kommit mer och mer i fokus hos Skatteverket - men med det slutliga målsnöret passerat kan vi också konstatera att vi fortfarande verkar vara mycket, mycket långt från klara.

Skatteverkets siffror tyder på att bara 30-35% av alla installation är gjorda och anmälda - omkring 50.000 av totalt förväntade 190.000 var anmälda per den 30/6. Båda dessa siffror reviderades och uppdaterades i förra veckan och bedöms som högst trovärdiga, nu med drygt 73.000 anmälda system per den 25/8.

Det intressanta med Skatteverkets besked är att minst hälften, men med ledning av ovanstående så mycket som dryga 60%, återstår att leverera!

Så - ni får därmed stå ut med att jag tjatar lite till om kassalagen 2010.

WSAB och våra produktleverantörer har arbetat för högtryck under våren och sommaren för att göra det möjligt för alla våra partners att få beställda leveranser i tid. Jag är stolt att kunna konstatera att vi med några ytterst få undantag har kunnat bibehålla vår höga leveranskapacitet och levererar fortfarande alla ordrar samma dag som de kommer in.

Ett stort tack till alla partners som kommit med prognoser och beställningar i god tid, så vi kunnat ta höjd för dessa.

Vi förväntar oss nu att Skatteverket kommer att höja temperaturen i marknaden genom att bötfälla de värsta syndarna och hota med böter till dem som de av någon anledning vill ge en sista chans att åtgärda sin miljö. Detta kommer att ge en del av våra slutkunder panik, vilket vi måste bemöta med snabba råd och snabba leveranser. Vi tror att dessa aktiviteter kommer att tillta i styrka under september - och vi är beredda.

• skatteverket
  • butiksdatalösning