Sveriges första restaurang där du beställer via din iPhone eller Android

I fredags öppnade Restaurang Pinchos i Göteborg där du som gäst beställer tapas via mobilapp. Pinchos Appen finns att ladda ner gratis för iphone eller Android.

-          Den ger gästen en positiv upplevelse och man beställer vad man vill, när man vill säger Fredrik Mattson, Tapaskungen som startade supersuccén Mañana 2003 och idag en av delägarna i Pinchos.

Fredrik kontaktade Cyril Porseland på Windows System AB i maj 2011 och inledde ett samarbete där programvaran JobOffice Kassa är tekniknavet i verksamheten. Restaurang Viento i Smögen drogs igång under sommaren som ett testprojekt med gott resultat och igår var det premiär på Pinchos, före detta Restaurang Basement på Götabergsgatan i Göteborg.

Hur fungerar det?

Hovmästaren ger dig en kod som du registrerar i din mobilapp och då kan du enkelt markera vilka rätter och drycker du vill beställa. Du bekräftar beställningen och den skickas till JobOffice DataExchange Server vilken genererar bongar för dryck, serveringsluckan och köket. När din dryck eller mat är klar att hämta skickar personalen ett Push-meddelande till din telefon genom ett enkelt klick i programvaran JobOffice Kassa, där de har en överskådlig bild över samtliga beställningar och bongar som gästerna genererat. Du hämtar din mat i serveringsluckan och avnjuter din måltid. När du vill betala kan du från din mobilapp se summan på hela bordets nota och tala om för JobOffice Kassa att du önskar betala. En servitris kommer med notan till bordet och du kan välja att betala hela notan eller att dela den med dina kamrater runt bordet.

-          Ägarna till Pinchos har redan bett oss ta fram en lösning så att kunden kan betala direkt i telefonen och vi ser positivt på att kunna införa detta inom kort, i samarbete med Binofo som utvecklat själva mobilappen. Vi håller även på att utveckla en ny teknik för Wifi-ansluta betalkortsterminaler, i samarbete med Point och Babs PayLink, som kommunicerar direkt med kassaprogramvaran och ger servitriserna möjlighet att splitta notor direkt vid bordet, säger Cyril Porseland, projektledare för JobOffice Kassa på Windows System AB.

Om JobOffice Kassa:

JobOffice Kassa är marknadens modernaste och mest lättanvända kassasystem med integration mot flera affärssystem och massor av appar som du själv lägger till i programmet för just din bransch. Med säkerhetskopior i molnet och automatiska uppdateringar kan alla kunder känna sig trygga med att programvaran uppfyller myndigheternas krav på säkerhet och kontroll.