"Ny i Sverige- och vill starta business"

Nyhet   •   Nov 08, 2016 17:41 CET

Temadag under mässan Eget Företag i Älvsjö

Nu är det snart dags för mässan Eget företag i Älvsjö. En stor nyhet är temadagen "Ny i Sverige - och vill starta business" som genomförs fredagen den 11 november. Målet med dagen är att informera och guida de som är nya till Sverige och öka förståelsen kring hur det är att vara företagare. Dagen bjuder även på föreläsningar på engelska, bl a "Starting up a business, From refugee to Swedish success"!.

En viktig del är att samtidigt med rådgivning och vägledning på plats av NyföretagarCentrum hitta svenska kontakter för fortsatt hjälp och stöd i sitt företagande. Många myndigheter och företag är plats, bl a Bolagsverket och Skatteverket som finns samlade i en större myndighetsmonter, verksamt.se.

- Det är viktigt att vi lyfter upp företagandet inom denna målgrupp eftersom många redan har erfarenhet från sina hemländer att driva och utveckla företag. Ett sätt att skapa sin egen försörjning och samtidigt som det ger fler nya jobb, säger Mats Evergren, eventchef på NyföretagarCentrum Sverige.

Under fredagen arrangeras också Mentordagen där besökarna har möjlighet att "låna" en mentor och pris till årets mentor delas ut.

Eget företag-mässan är mötesplatsen för företagsamma människor som kommer från hela landet för att träffas och samtala om möjligheterna att starta och driva företag, avslutar Mats Evergren.

Välkomna till Eget Företag!

Eget Företag 10-12 november
Öppet: Tor-fre 10-17, lör 10-16
Plats: Stockholmsmässan, Älvsjö

egetforetag.se

#eget_foretag

Ny- och småföretagarmässan lockar varje år 1000-tals besökare som vill starta och driva företag från hela landet.

Arrangör: NyföretagarCentrum Sverige

För mer information kontakta: Mats Evergren på mobil: 0708-14 44 04