12 000 Starta Eget-kit ska få fler att starta företag

Nästa vecka inleds Sveriges största nyföretagarkampanj: Nyföretagarveckan, Vecka 17. Under veckan åker initiativtagaren Jobs and Society NyföretagarCentrum på riksturné och runt om i landet delar vi ut 12 000 Starta Eget-kit som innehåller hjälp och guider till den som vill starta företag. NyföretagarCentrums nationella nätverk bidrar med kampanjen till att trenden med fler nya företag fortsätter.

– Med Nyföretagarveckan och vår kostnadsfria rådgivning vill vi sporra fler att starta livskraftiga företag, säger Mats Evergren, Marknadschef på Jobs and Society NyföretagarCentrum. Av de 23 500 personer som vi gav rådgivning under 2009 har 43 procent startat företag.

– Men många fler skulle kunna starta företag om de fick rätt stöd och uppmuntran. Under Nyföretagarveckan ger vi dem chansen att ta ett första steg genom att vända sig till oss för gratis experthjälp med allt från idéutveckling till budget och juridik, fortsätter Mats Evergren.

Nyföretagandet ökar
Under årets tre första månader registrerades 16 518 företag hos Bolagsverket. Det är 9,3 procent fler än under samma period 2009, enligt Nyföretagarbarometern, som tas fram av Jobs and NyföretagarCentrum i samarbete med Bolagsverket.

– Efter ett mörkt 2009 ljusnar det nu för nyföretagandet i Sverige, säger Mats Evergren. Nyföretagarveckan är ett sätt att bidra till att den trenden fortsätter.

Nyföretagarveckan för femte året i rad
Nyföretagarkampanjen genomförs för femte året i rad. Runt 100 aktiviteter genomförs i hela landet och en turnébuss besöker Stockholm, Linköping, Jönköping, Växjö, Kalmar, Karlskrona, Ullared och Göteborg. Temat är ”Ta Steget till Eget” och ett genomgående koncept är Café Starta Eget, där människor kan fika och diskutera med NyföretagarCentrums rådgivare och nätverk av experter.

Nationella samarbetspartners som medverkar under Nyföretagarveckan
ALMI Företagspartner, Arbetsförmedlingen, Björn Lundén Information, Bolagsverket, FranchiseNet, Försäkringskassan, If, Jordbruksverket, Kronofogdemyndigheten, Mentor Eget Företag, PricewaterhouseCoopers, Tillväxtverket, SEB, Skatteverket, Tullverket, Unionen Egenföretagare, Visma Spcs och Projekt Vårdföretag.

För mer information, se www.nyforetagarveckan.se eller kontakta:
Mats Evergren, Kampanjansvarig, 0708-14 44 04, mats.evergren@jobs-society.se
_______________________________________________________________
Nyföretagarveckan
arrangeras i år för femte gången under vecka 17. Under en vecka arrangeras fler än 100 aktiviteter runtom i landet, alla med syfte att visa på möjligheterna med att starta eget företag. Våra rådgivare och experter träffar tusentals människor under veckan och ger tips, råd och inspiration. Dessutom delas drygt 12 000 starta eget-kit ut med värdefull information om att starta och driva eget företag. Bakom Nyföretagarveckan står Jobs and Society NyföretagarCentrum.

Jobs and Society NyföretagarCentrum är Sveriges ledande kraft för nyföretagande. Verksamheten finns i cirka 200 kommuner. 2009 gav NyföretagarCentrum 23 500 personer individuell, kostnadsfri, konfidentiell och objektiv rådgivning. 10 200 av dem har startat företag. Efter tre år är åttio procent av företagen fortfarande aktiva; mindre än en procent har gått i konkurs. Detta gör verksamheten unikt framgångsrik. Verksamheten är i huvudsak näringslivsfinansierad. www.nyforetagarcentrum.se, www.facebook.com/nyforetagarcentrum

• cafe starta eget
  • nyföretagarveckan