Årets Mentor i Kronobergs län utsedda! Mentorskap kan avgöra ett lyckat företagande

Christer Svensson har utsetts till Årets Mentor i Kronoberg i kategorin befintliga företag. Till Årets Mentor i kategorin blivande företagare har utsetts Per Andersson. – Christer Svensson har gett mig mod att våga fokusera min affärsidé, säger hans adept Agnieta Skamarakiene. – Han har varit ett fantastiskt bollplank som både utmanar och engagerar, säger Per Anderssons adept Diana Wellig.

"Jag har fått fler kunder, ökat min omsättning"

Årets mentor i kategorin befintliga företag är Christer Svensson, som driver konsultföretaget C Svensson Kan Consulting. - Jag har blivit mer självsäker i min roll som egenföretagare. Han har gett mig mod att våga fokusera min affärsidé. Han är lugn, engagerad och framför både positiva och negativa åsikter på ett stabilt och engagerande sätt, säger adepten Agnieta Skamarakiene. Hon kom till Sverige 2010 från Litauen och hennes företag Agnietas Städ i Lessebo har på kort tid lyckats etablera sig och har idag fem anställda. - Jag har fått fler kunder, ökat min omsättning och fått bättre relationer till mina anställda. Jag har anställt ytterligare två personer p.g.a. hjälpen från min mentor, säger hon.

"Hjälpen till ett större kontaktnät är guld värt"

Årets mentor i kategorin blivande företagare är Per Andersson, Han har en bred företagarerfarenhet bland annat som VD för Myresjökök i Älmhult och näringslivsutvecklare i Älmhults Kommun. - Vi vet vad vi kan förbättra i vår verksamhet för att bli mer lönsamma och har ett betydligt större nätverk som är guld värt speciell för oss som är relativt nya i kommunen, säger adepten Diana Wellig, som tillsammans med sin man driver pensionatet Björkelund i Diö. De kom till Sverige från Schweiz för två år sedan och köpte förra året pensionatet som ligger mellan Älmhult och Diö nära sjön Möckeln. - Per Andersson har varit ett fantastiskt bollplank som både utmanar och engagerar. Nu har vi mer know-how gällande marknadsföring, ökat vårt kund- och kontaktnät och utvecklat våra olika erbjudanden, säger hon.

Om prisutdelningarna och mentorprogrammet

Den nationella prisutdelningen för Årets Mentor för både befintliga och blivande företag i Sverige sker den 6 november i samband med mässan Eget Företag i Älvsjö.

Utmärkelsen delas ut av Almi Företagspartner och NyföretagarCentrum Sverige, som på uppdrag av Näringsdepartementet driver mentorprogram för blivande och befintliga företagare. Almi vänder sig till befintliga företag och NyföretagarCentrum till blivande entreprenörer, som är i uppstartsfas. Genom Almi och NyföretagarCentrum får en adept under ett år tillgång till en mentor som ställer upp ideellt. Varje år matchas mellan 1.500-2.000 mentorpar i de två mentorprogrammen.

Mer information, kontakta:

Erik Svensson, Almi Kronoberg, tel. 0470-70 74 01

Annvy Trulsson Elheim Nyföretagarcentrum Älmhult, mobil 076 632 55 40

Christer Svensson, Årets mentor befintliga företag, mobil 070 305 79 71

Per Andersson, Årets mentor blivande företag, mobil 070 579 53 51

• företagare
  • adept
  • entreprenör
  • starta eget
  • mentor blivande företagare
  • mentor eget företag
  • mentor
  • nyföretagare

• Kronoberg

NyföretagarCentrum är Sveriges ledande kraft för nyföretagande. Verksamheten finns i drygt 200 kommuner. 2014 fick 21000 personer kostnadsfri, konfidentiell och affärsmässig rådgivning. 9 100 företag startades. Efter tre år är 81 procent av företagen aktiva; under en procent har gått i konkurs. Detta gör verksamheten unikt framgångsrik. Verksamheten är i huvudsak näringslivsfinansierad. Bakom NyföretagarCentrum står Stiftelsen Svenska Jobs and Society.