Årets Mentor i Norrbottens län utsedda! Mentorskap kan avgöra ett lyckat företagande

Luleåföretagaren Peder Hansson har utsetts till Årets Mentor i Norrbotten i kategorin befintliga företag. Han utsågs vid en ceremoni på länsresidenset i Luleå och prisutdelare var landshövding Sven-Erik Österberg och Almi Nords VD Niklas Jonsson. Till Årets Mentor i kategorin blivande företagare har utsetts Hans Sammelin. – Peder Hansson har hjälpt mig att tänka utanför ramarna och utanför min trygghetszon, säger hans adept Jessica Israelsson. – Han har väglett och pushat mig, säger Hans Sammelins adept Helena Movenius.

– En mentor kan bli avgörande om en företagare lyckas och kan få sitt företag att växa och överleva, menar Hans Å. Strandberg hos Almi Nord och Jessica Mella Nilsson, Företagarna Kiruna/ NyföretagarCentrum (samkör), som utser Årets Mentorer i länet. De båda pristagarna är också nominerad till utmärkelsen Årets Mentor i Sverige.

"Hans råd är effektiva och praktiska"

Årets mentor Peder Hansson är VD för Luleåbaserade rekryteringsföretaget Terminalen, som erbjuder konsulttjänster inom personalområdet och omlokaliserar arbetskraft till Norrland. Han har stor erfarenhet av att arbeta internationellt både som konsult och verksamhetschef i Europa, Mellanöstern, Afrika och USA. - Peder Hansson har hjälpt mig att tänka utanför ramarna och utanför min trygghetszon. Hans råd är effektiva och praktiska. Han har hjälpt mig att bli en starkare företagare och tro på mig själv, säger adepten Jessica Israelsson, som driver frisörföretaget JessiCut i Luleå. Företaget vänder sig främst till privatkunder men tar också uppdrag från företag i Sverige och Finland inom makeup och styling i samband med fotograferingar och filminspelningar. - Försäljningen har ökat, kundkretsen har blivit större, jag har fått bättre ordning på företagets papper så nu har jag ekonomiska möjligheter att satsa på företaget och få det att växa, säger hon.

" Han har med stor entusiasm delar med sig av sin erfarenhet"

Årets mentor i kategorin blivande företagare är Kirunabon Hans Sammelin, som verkar som konsult inom företagande. Adepten Helena Movenius har arbetat som personalkonsult åt Kiruna kommun i många år. I år bestämde hon sig för att arbeta med personalfrågor i egen regi och startade HeMo företagskonsult, som erbjuder anpassade lösningar inom Human Resources samt coachning. - Hans Sammelin har med stor entusiasm delar med sig av sin erfarenhet. Han har väglett mig, pushat och uppmuntrat samt presenterat mig för andra värdefulla kontakter, säger hon.

Om prisutdelningarna och mentorprogrammet

Den nationella prisutdelningen för Årets Mentor för både befintliga och blivande företag i Sverige sker den 6 november i samband med mässan Eget Företag i Älvsjö.

Utmärkelsen delas ut av Almi Företagspartner och NyföretagarCentrum Sverige, som på uppdrag av Näringsdepartementet driver mentorprogram för blivande och befintliga företagare. Almi vänder sig till befintliga företag och NyföretagarCentrum till blivande entreprenörer, som är i uppstartsfas. Genom Almi och NyföretagarCentrum får en adept under ett år tillgång till en mentor som ställer upp ideellt. Varje år matchas mellan 1.500-2.000 mentorpar i de två mentorprogrammen.

Mer information, kontakta:
Hans Å. Strandberg, Almi Företagspartner Nord, mobil 070-586 79 33

Jessica Mella Nilsson Företagarna Kiruna, mobil 070 323 65 35

Camilla Sehlin, NyföretagarCentrum Nord, mobil 070 319 92 33

Peder Hansson, Årets mentor befintliga företag, mobil 073 026 80 30

Hans Sammelin, Årets Mentor blivande företag, mobil 070 323 65 56

• nyföretagare
  • mentor
  • adept
  • mentor eget företag
  • entreprenör

• Norrbotten

NyföretagarCentrum är Sveriges ledande kraft för nyföretagande. Verksamheten finns i drygt 200 kommuner. 2014 fick 21000 personer kostnadsfri, konfidentiell och affärsmässig rådgivning. 9 100 företag startades. Efter tre år är 81 procent av företagen aktiva; under en procent har gått i konkurs. Detta gör verksamheten unikt framgångsrik. Verksamheten är i huvudsak näringslivsfinansierad. Bakom NyföretagarCentrum står Stiftelsen Svenska Jobs and Society.