Årets Mentor i Uppsala län utsedda! Mentorskap kan avgöra ett lyckat företagande

Uppsalabon Ingemar Persson har utsetts till Årets Mentor i Uppsala län i kategorin befintliga företag. Till Årets Mentor i kategorin blivande företagare har utsetts Eva Liljevall. – Han är en otrolig energigivare och ett fantastiskt bollplank, säger Johan Zillén, adept till Ingemar Persson. – Hon har fått mitt företagande och privatliv att fungera, säger Eva Liljevalls adept Cecilia Håård.

"Jag har blivit en bättre företagare under året"

Årets mentor i kategorin befintliga företag är Ingemar Persson, som under året var regionchef för Prevas Uppsala. För Johan Zillén har Ingemar Persson varit betydelsefull som bollplank för att bygga en ny organisation för att säkerställa bolagets kommande generationsväxling. - Jag har blivit en bättre företagare under året. Han är en otrolig energigivare och ett fantastiskt bollplank. Han är oerhört lyhörd och duktig på att se till en organisations helhet och hur man bygger företag och får med samtliga. Adeptens byggbolag HZ Bygg har en stark lokal förankring i Uppsala och omsätter ca 80 miljoner och var ett gasellföretag 2014. Företaget står inför en kommande generationsväxling då adepten ska ta över efter sin far.

"Hon ökar min arbetsglädje"

Årets mentor i kategorin blivande företagare är Eva Liljevall, som arbetar som konsult till vård- och omsorgsverksamheter för att uppnå bra vårdkvalitet, ekonomi och goda arbetsmiljöer. - Hon har satt sig in i vad som är viktigt för mig och hjälpt mig att behålla fokus på mina mål. Hon har fått mitt företagande och privatliv att fungera och är en trygg person, säger adepten Cecilia Håård, som hoppade av sin doktorandutbildning för att tillsammans med sin syster och sambo starta Ultuna mejeri. Mejeriet tillverkar ekologiska och växtbaserade mejeriprodukter bl.a. ost. Målet är att underlätta för konsumenten att ersätta traditionella mejeriprodukter. Under mentorsprogrammet har företaget flyttat in i sina första lokaler, rekryterat två anställda, startat fullskalig produktion och lanserat de första produkterna i butik. - Jag har haft stor nytta av min mentors erfarenhet av personalfrågor och hur jag kan hantera min egen arbetsbörda. Hon har alltid tid att prata och det ökar min arbetsglädje att få ringa och berätta, säger Cecilia Håård.

Om prisutdelningarna och mentorprogrammet

Den nationella prisutdelningen för Årets Mentor för både befintliga och blivande företag i Sverige sker den 6 november i samband med mässan Eget Företag i Älvsjö.

Utmärkelsen delas ut av Almi Företagspartner och NyföretagarCentrum Sverige, som på uppdrag av Näringsdepartementet driver mentorprogram för blivande och befintliga företagare. Almi vänder sig till befintliga företag och NyföretagarCentrum till blivande entreprenörer, som är i uppstartsfas. Genom Almi och NyföretagarCentrum får en adept under ett år tillgång till en mentor som ställer upp ideellt. Varje år matchas mellan 1.500-2.000 mentorpar i de två mentorprogrammen.

Mer information, kontakta:

Vera Andersson, mentoransvarig Almi Uppsala, mobil 072 215 62 09

Cilla Franzén, NyföretagarCentrum Uppsala, mobil 070 955 40 40

Ingemar Persson, Årets mentor befintliga företag i Uppsala län, mobil 073 028 58 06

Eva Liljevall, Årets mentor blivande företag i Uppsala län, mobil 070 341 15 45

• nyföretagare
  • mentorprogram
  • mentor
  • mentor eget företag
  • företagare
  • entreprenör

NyföretagarCentrum är Sveriges ledande kraft för nyföretagande. Verksamheten finns i drygt 200 kommuner. 2014 fick 21000 personer kostnadsfri, konfidentiell och affärsmässig rådgivning. 9 100 företag startades. Efter tre år är 81 procent av företagen aktiva; under en procent har gått i konkurs. Detta gör verksamheten unikt framgångsrik. Verksamheten är i huvudsak näringslivsfinansierad. Bakom NyföretagarCentrum står Stiftelsen Svenska Jobs and Society.