Årets Mentor i Värmland utsedd! Mentorskap kan avgöra ett lyckat företagande

Till Årets Mentor i Värmland i kategorin blivande företagare har utsetts Peter Rovér, VD för Effect Management. Det är NyföretagarCentrum Karlstad som utser Årets Mentor i länet. Peter Rovér är också nominerad till utmärkelsen Årets Mentor i Sverige som delas ut den 4 oktober på mässan Eget Företag på Stockholmsmässan i Älvsjö.

- Mentorskap är viktigt och kan vara avgörande för att en företagare ska lyckas. Vi ser vårt mentorprogram som ett väsentligt komplement till vår ordinarie rådgivning, säger Conny Rosenhall, NyföretagarCentrum Karlstad.

Utmärkelsen delas ut av NyföretagarCentrum Sverige och Almi Företagspartner, som på uppdrag av Näringsdepartementet driver mentorprogram för blivande och befintliga företagare. NyföretagarCentrum vänder sig till blivande entreprenörer, som är i uppstartsfas, och Almi Företagspartner till befintliga företag.

”Professionellt mentorskap”
Peter Rovér har nominerats av sina adepter Magnus Kihlström och Rickard Alström, som tillsammans driver filmbyrån Make My Day. - Peter har på ett professionellt och respektfullt sätt hjälpt oss genom den första tuffa tiden som nyföretagare. Vi kan med lätthet säga att han varit en stor del till vår tidiga framgång, säger delägarna på Make My Day.

Om mentorprogrammet
NyföretagarCentrum och Almi Företagspartner driver ett rikstäckande program för mentorskap, som ett komplement till den ordinarie rådgivningen. Programmet ska öka möjligheterna för blivande och befintliga företagare att starta och utveckla lönsamma företag.  Blivande och befintliga företag kan genom programmet idag få tillgång till en kostnadsfri mentor under ett år. Blivande företag är företag i en uppstartfas. Befintliga företag avser företag som varit igång ett tag och vill växa ytterligare.

Prisutdelning för Årets Mentor för blivande företagare sker den 4 oktober på mässan Eget Företag på Stockholmsmässan i Älvsjö.

Mer information, kontakta:
Conny Rosenhall, NyföretagarCentrum Karlstad, mobil 070-786 71 01
Josefin Hildinge, nationell projektledare, NyföretagarCentrum Sverige, mobil 070-954 35 15

• driva företag
  • entreprenörskap
  • företag
  • företagande
  • näringsliv
  • rådgivning
  • mentor
  • mentorskap
  • mentorprogram

• Värmland

NyföretagarCentrum är Sveriges ledande kraft för nyföretagande. Vi täcker ca 200 kommuner och når 86 procent av befolkningen. Vårt mål är att bidra till fler nya livskraftiga företag. Under 2012 gav vi individuell och kostnadsfri rådgivning till 22 500 personer. Av dessa har 9 400 startat företag. Efter tre år är 80 procent av företagen fortfarande aktiva och har i snitt två anställda; mindre än 1 procent har gått i konkurs. Verksamheten är i huvudsak näringslivsfinansierad.