Årets Mentor i Västmanlands län utsedd! Mentorskap kan avgöra ett lyckat företagande.

Dan Nilsson har utsetts till Årets Mentor i länet i kategorin Tillväxtföretag. Till Årets Mentor i kategorin Nya företag har utsetts Tomas Högström. Det skedde vid en ceremoni på Västerås slott under torsdagen och prisutdelare var förutom landshövdingen Minoo Akhtarzand också Billy Bergåker, VD på Almi Företagspartner Mälardalen och Simona Hef, NyföretagarCentrum Västerås.– Vår mentor har delat med sig av sin erfarenhet från den politiska landstingsvärlden, säger Tomas Högströms adepter Tove Olsson och Catherine Terrac. - Min mentor har fått mig att våga tänka på ett sätt som inte är så vanligt i byggbranschen, säger Dan Nilssons adept Jonas Erland.

"Vi vill sticka ut i branschen"

Årets mentor i kategorin Tillväxtföretag är Dan Nilsson, som har en stor erfarenhet från elbranschen och inom landstinget. - Min mentor har fått mig att vidga mina vyer och jag vågar tänka på ett sätt som inte är så vanligt i byggbranschen, säger adepten Jonas Erland, som i fem år har drivit Je Bygg som verkar i bl.a. Fagersta, Västerås och Stockholm och vill expandera också i Dalarna. Man erbjuder allt från nybyggnation ROT-och inredningsarbeten till totalentreprenader. Företaget har fördubblat omsättningen senaste året och räknar med ytterligare en fördubbling upp till 12 mkr nästa år. Antalet anställda kommer att öka från tre anställda förra året till tio personer under 2016. - Vi vill sticka ut i branschen och vara bra på det andra är dåliga på. Vi kommer att kunna ta större projekt bland annat genom upphandlingar. Min mentor har visat att man genom struktur och ordning inte behöver vara rädd för nya utmaningar, säger Jonas Erland.

"Han har hjälpt oss att skilja på väsentligheter och oväsentligheter"

Årets mentor i kategorin Nya företag är Tomas Högström, som är landstingspolitiker i Västmanland. - Han har stöttat och uppmuntrat och delat med sig av sina erfarenheter från den offentliga och privata sektorn. Han är orädd, vänlig, framåt och positiv! Han har alltid varit tillgänglig för frågor och problem och hjälpt oss att strukturera och skilja på väsentligheter och oväsentligheter, säger adepterna Tove Olsson och Catherine Terrac som driver den privata barnmorskemottagningen Privata Barnmorskor i Enköping och Västerås och som är ett komplement till landstingets mottagningar. I verksamheten ingår också Sexologmottagning och olika bemanningstjänster.

Om prisutdelningarna och mentorprogrammet

Den nationella prisutdelningen för Årets Mentor för både befintliga och blivande företag i Sverige sker den 11 november i samband med mässan Eget Företag i Älvsjö.

Utmärkelsen delas ut av Almi Företagspartner och NyföretagarCentrum Sverige, som på uppdrag av Näringsdepartementet driver mentorprogram för blivande och befintliga företagare. Almi vänder sig till befintliga företag och NyföretagarCentrum till blivande entreprenörer, som är i uppstartsfas. Genom Almi och NyföretagarCentrum får en adept under ett år tillgång till en mentor som ställer upp ideellt. Varje år matchas mellan 1.500-2.000 mentorpar i de två mentorprogrammen.

Mer information, kontakta:
Agneta Persson, Almi Företagspartner Mälardalen, mobil 072 702 78 02

Dan Nilsson, Årets mentor Tillväxtföretag, mobil 070 377 07 50

Simona Hef, NyföretagarCentrum Västerås mobil 070 628 35 17

Tomas Högström, Årets mentor Nya företag, mobil 073 203 56 90

• mentor eget företag
  • mentor starta företag
  • adept
  • starta eget
  • driva eget
  • nyföretagare
  • nytt företag
  • företagare
  • ideellt mentorskap

NyföretagarCentrum är Sveriges ledande kraft för nyföretagande. Verksamheten finns i drygt 200 kommuner. 2014 fick 21000 personer kostnadsfri, konfidentiell och affärsmässig rådgivning. 9 100 företag startades. Efter tre år är 81 procent av företagen aktiva; under en procent har gått i konkurs. Detta gör verksamheten unikt framgångsrik. Verksamheten är i huvudsak näringslivsfinansierad. Bakom NyföretagarCentrum står Stiftelsen Svenska Jobs and Society.