Årets Mentor i Västmanlands län utsedda! Mentorskap kan avgöra ett lyckat företagande

Margareta Gustafson har utsetts till Årets Mentor i kategorin befintliga företag. Till Årets Mentor i kategorin blivande företagare har utsetts Magnus Odén. De båda mottog under torsdagen sina priser av Henrik Wåhlstedt, landshövding i Västmanlands län, vid en ceremoni på Slottet i Västerås. – Jag har lärt känna mig själv och fått fler verktyg i mitt ledarskap, säger Margareta Gustafsons adept Fredrik Eriksson. – Han är en positiv idéspruta som ger mycket energi, säger Magnus Odéns adept Jenny Wikman.

"Mina problem vid uppstarten har blivit små och obefintliga"

Årets mentor i kategorin blivande företagare Magnus Odén är försäljningschef på webbyrån Quicknet i Västerås. - Jag har fått mina idéer bekräftade och utförda med hjälp av Magnus Odén. Han är en positiv idéspruta som ger mycket energi och mina problem vid uppstarten har blivit små och obefintliga. Jag har aldrig har tvekat att lägga in ytterligare en växel, säger hans adept Jenny Wikman, som driver företaget Miniroom.se, som är en nätbutik med inredning till barnrum. Företaget har expanderat och beräknas fördubbla sin omsättning under året till 10 mkr och antalet anställda har ökat med tre personer. - Den egna barnkollektionen säljs över hela världen i 15 länder och 100 butiker och den goda tillväxten fortsätter, säger hon.

"Hon är lyhörd, erfaren och ödmjuk"

Årets mentor i kategorin befintliga företag Margareta Gustafson är vice VD på Fibra, som driver ett fiberoptiskt kommunikationsnät i Mälardalen och är en utveckling av Stadsnät i Sörmland och Mälarenergi Stadsnät. - Jag lärt känna mig själv och fått mer verktyg i mitt ledarskap. Hon är otroligt lyhörd och erfaren och en ödmjuk och prestiglös person som guidat mig genom ett antal olika frågeställningar, säger adepten Fredrik Eriksson som driver Kolbäcks Återvinning, som verkar inom återvinning, rivning, sanering och trading av material.

Om prisutdelningarna och mentorprogrammet

Den nationella prisutdelningen för Årets Mentor för både befintliga och blivande företag i Sverige sker den 6 november i samband med mässan Eget Företag i Älvsjö.

Utmärkelsen delas ut av Almi Företagspartner och NyföretagarCentrum Sverige, som på uppdrag av Näringsdepartementet driver mentorprogram för blivande och befintliga företagare. Almi vänder sig till befintliga företag och NyföretagarCentrum till blivande entreprenörer, som är i uppstartsfas. Genom Almi och NyföretagarCentrum får en adept under ett år tillgång till en mentor som ställer upp ideellt. Varje år matchas mellan 1.500-2.000 mentorpar i de två mentorprogrammen.

Mer information, kontakta:

Simona Hef, NyföretagarCentrum Västerås, tel 021 - 30 91 00

Agneta Persson, Almi Mälardalen, mobil 072 702 78 02

Magnus Odén, Årets mentor blivande företag, mobil 070 981 46 84

Margareta Gustafson, Årets mentor befintliga företag, tel 021 39 54 22

• nyföretagare
  • mentor
  • mentor eget företag
  • starta eget
  • driva eget
  • eget störetag
  • startup

• Västmanland

NyföretagarCentrum är Sveriges ledande kraft för nyföretagande. Verksamheten finns i drygt 200 kommuner. 2014 fick 21000 personer kostnadsfri, konfidentiell och affärsmässig rådgivning. 9 100 företag startades. Efter tre år är 81 procent av företagen aktiva; under en procent har gått i konkurs. Detta gör verksamheten unikt framgångsrik. Verksamheten är i huvudsak näringslivsfinansierad. Bakom NyföretagarCentrum står Stiftelsen Svenska Jobs and Society.