Årets Mentor i Västra Götalands län utsedd! Mentorskap kan avgöra ett lyckat företagande

Lars-Åke Söderqvist utses under torsdagen till Årets Mentor i Västra Götalands län i kategorin blivande företag. Prisutdelningen kommer äga rum på Residenset i Vänersborg och prisutdelare är Penilla Gunther, riksdagsledamot KD. Adepten Martin Ahlin: – Han sätter mig som person i fokus, inte företaget, för om individen mår bra då kan också verksamheten blomstra. – En mentor kan bli avgörande om en företagare lyckas och kan få sitt företag att växa, säger Petra Arlebo, NyföretagarCentrum Väst, som i år utsett Årets Mentor blivande företag i länet. Länsvinnaren är också nominerad till utmärkelsen Årets Mentor i Sverige.

”Han är genuint intresserad av människor och av att hjälpa till”

Årets mentor i kategorin blivande företagare Lars-Åke Söderqvist driver företaget Söderqvist Karriär och Utveckling AB där han arbetar med personlig utveckling med fokus riktat på näringslivet.

- Han är oerhört vänlig och lyhörd, genuint intresserad av människor och av att hjälpa till. Lars-Åke har förstått vikten av att arbetet är tätt sammankopplat med det privata och han har i hög grad hjälpt mig att finna balansen och sätta både personliga som ekonomiska mål, säger adepten Martin Ahlin, som nominerat Lars-Åke Söderqvist. Martin Ahlin är utbildad statsvetare och journalist och driver nu eget företag där som journalist hos P4 Väst m fl. Han driver också Folbollsbloggen på ttela, som förra året vann utnämningen Årets bästa lokalfotbollsblogg och som även i år ligger bra till i tävlingen.

Juryns motivering

Lars-Åke Söderkvist har visat ett ärligt och genuint engagemang för sin adept, både på ett personligt och professionellt sätt. Han har lyckats förena mentorskapets utmaningar i att vara strukturerad, entusiasmerande, vara ett bollplank och samtidigt vågat ge konstruktiv kritik. Deras samarbete under året har burit frukt, då adeptföretaget har fått en breddad kundbas och därigenom ökad omsättning samtidigt som adeptens förmågor som företagare utvecklats och han har fått hjälp att balansera arbete och privatliv.

Om prisutdelningen och mentorprogrammet

Den nationella prisutdelningen för Årets Mentor för blivande företag  sker den 6 november på NyföretagarCentrum Sveriges mässa Eget Företag i Älvsjö.

Utmärkelsen delas ut av NyföretagarCentrum Sverige och Almi Företagspartner, som på uppdrag av Näringsdepartementet driver mentorprogram för blivande och befintliga företagare. NyföretagarCentrum vänder sig till blivande entreprenörer, som är i uppstartsfas, och Almi till befintliga företag. Genom NyföretagarCentrum och Almi får en adept under ett år tillgång till en mentor som ställer upp ideellt. Varje år matchas mellan 1500 – 2000 mentorpar i de två mentorprogrammen.

Mer information, kontakta:
Petra Arlebo, NyföretagarCentrum Väst, tel. 070 735 25 68

Karin Fridéhn van Zoelen, NyföretagarCentrum Väst, mobil 070 220 25 46

Lars-Åke Söderqvist, Årets mentor blivande företag i V. Götaland, mobil 070 250 89 27

Martin Ahlin, adept, mobil 076 206 53 28

Therese Käck, nationell projektansvarig, NyföretagarCentrum Sverige, tel. 070 678 79 57

• driva eget
  • nyföretagare
  • mentorskap
  • mentor
  • adept
  • mentor eget företag
  • mentor starta företag
  • starta eget
  • driva företag
  • företagande
  • företagare

NyföretagarCentrum är Sveriges ledande kraft för nyföretagande. Verksamheten finns i drygt 200 kommuner. 2014 fick 21000 personer kostnadsfri, konfidentiell och affärsmässig rådgivning. 9 100 företag startades. Efter tre år är 81 procent av företagen aktiva; under en procent har gått i konkurs. Detta gör verksamheten unikt framgångsrik. Verksamheten är i huvudsak näringslivsfinansierad. Bakom NyföretagarCentrum står Stiftelsen Svenska Jobs and Society.