Carolina Sundberg är Årets Nyföretagare 2013!

Carolina Sundbergs barn kom en dag hem från skolan, mindre nöjda med hur dagens pannkakor smakat efter några timmar i matlådan. Ur detta fick hon idén att skapa matlådan med kylfunktion. Hon har med hjälp tagit fram sin produkt från idé till färdig konstruktion, och utifrån tankar om att också skapa sysselsättning här i Sverige har hon också tagit ett aktivt val att lägga sin tillverkning här.

Det nationella priset Årets Nyföretagare delas ut av NyföretagarCentrum Sverige för tolfte året i rad under mässan Eget Företag nu på lördag. Ett 90-tal NyföretagarCentrum landet runt har nominerat sina kandidater som sedan bedöms och granskas av en jury bestående av representanter för både näringsliv och organisationer.

Juryns motivering lyder: Carolina Sundberg tilldelas priset som Årets Nyföretagare
 2013 för sin innovation Frozzypack som är ett klassiskt exempel på hur vardagens problem hittar sin lösning i nya innovativa produkter. Carolina Sundberg har ett hållbarhetstänk som manifesteras bland annat genom att lägga produktionen i Sverige, och på vis kunna ta en aktiv del i hela produktionskedjan. Frozzypack är innovation när den är som bäst: att på ett enkelt sätt underlätta människors vardag!”

Sedvanligt delas även två hedersomnämnanden ut under prisceremonin.

Hedersomnämnande för bästa innovation och vårdutveckling:
Twana Rad, Glossa AB

Twana fick 21 år gammal en stroke. Under tiden för rehabilitering insåg han att den samma hade kunnat gå snabbare om verktygen/hjälpmedlen varit mer moderna och han hade kunnat sitta var som helst, när som helst. Utifrån vad han och marknaden saknade så har han utvecklat en applikation för språkträning, Glossa, som kan hjälpa till både vid rehabilitering likväl som träning för dyslektiker.

Motivering: Twana Rad, Glossa, tilldelas hedersomnämnandet i Innovation och vårdutveckling för att med sin obändiga vilja och sällsynta kraft ha utvecklat ett modernt och lättanvänt språkverktyg för afasidrabbade och dyslektiker. Med sin egen rehabiliteringserfarenhet som grund i kombination med omfattande IT-kunskap har Twana Rad tillsammans med ett team av forskare och legitimerade logopeder gjort en livsavgörande innovationsinsats som utvecklat vården

Hedersomnämnande för bästa marknadsföring:
Angela Hafström och Katarina Wadsby, Mormor Magdas Därproducerade Glass AB

Mormor Magdas Därproducerade Glass har genom ett kreativt och strategiskt arbete på kort tid byggt upp ett framgångsrikt företag med målet att servera god tillsatsfri glass producerat med råvaror som är lokalt producerade.

Motivering: Angela Hafström och Katarina Wadsby tilldelas hedersomnämnandet för att med kraft, vilja och kreativitet fullföljt sina drömmar om ett företag där närproducerade råvaror ger kvalitet med mersmak.

• årets nyföretagare

NyföretagarCentrum är Sveriges ledande kraft för nyföretagande. Vi täcker ca 200 kommuner och når 86 procent av befolkningen. Vårt mål är att bidra till fler nya livskraftiga företag. Under 2012 gav vi individuell och kostnadsfri rådgivning till 22 500 personer. Av dessa har 9 400 startat företag. Efter tre år är 80 procent av företagen fortfarande aktiva och har i snitt två anställda; mindre än 1 procent har gått i konkurs. Verksamheten är i huvudsak näringslivsfinansierad.