Fler nya företag i juli – aktiebolagen ökar kraftigt!

Nyföretagarbarometern visar att nyföretagandet fortsätter att återhämta sig. 35 624 företag registrerades hos Bolagsverket under perioden januari-juli 2010, jämfört med 30 292 under samma period 2009, en ökning med 17,6 procent.

Under juli månad registrerades 2 937 nya företag, 17,2 procent fler än under juli 2009 då 2 506 företag registrerades. En stor ökning av antalet aktiebolag bidrar starkt och under juli var nära 60 procent av de nya företagen aktiebolag.

– Aktiebolagen har ökar mycket kraftigt sen aktiekapitalet sänktes den 1 april från 100.000 kr till 50.000 kronor. Det är positivt att fler väljer aktiebolag, säger Mats Evergren, marknadschef på NyföretagarCentrum.

Nyföretagarbarometern tas fram av NyföretagarCentrum och Bolagsverket, och mäter på basis av Bolagsverkets data antalet nyregistrerade företag i Sverige. Ladda ner hela Nyföretagarbarometern på www.nyforetagarcentrum.se.

För mer information, kontakta NyföretagarCentrum:
Harry Goldman, Verkställande ledamot, 08-14 44 00, harry.goldman@jobs-society.se
Mats Evergren, Marknadschef, 08-14 44 00, mats.evergren@jobs-society.se
_______________________________________________________________
NyföretagarCentrum är Sveriges ledande kraft för nyföretagande. Verksamheten finns i cirka 200 kommuner. 2009 gav NyföretagarCentrum 23 400 personer individuell, kostnadsfri, konfidentiell och objektiv rådgivning. Drygt 10 000 av dem har startat företag. Efter tre år är åttio procent av företagen fortfarande aktiva; mindre än en procent har gått i konkurs. Detta gör verksamheten unikt framgångsrik. Verksamheten är i huvudsak näringslivsfinansierad. www.nyforetagarcentrum.se, www.facebook.com/nyforetagarcentrum

• barometer
  • aktiebolag