Isah Mujkovic, Christopher Sandqvist och Roger Gustafsson och Karlskrona Industrimekano AB är Årets Nyföretagare!

Året Nyföretagare 2019 är Karlskrona IndustriMekano AB, ett legoföretag inom verkstadsindustri med erfarna medarbetare och en modern maskinpark. Det gör bolaget till ett konkurrenskraftigt alternativ när det gäller skärande bearbetning på både svenska och internationella marknader.

- Vi är glada att vi i år kan dela ut priset Årets Nyföretagare till ett klassisk industri- och tillverkningsföretag, säger Harry Goldman, VD för NyföretagarCentrum Sverige. Det är viktigt för Sveriges framtid.

- Det här känns helt underbart, jag har inte fattat det än, säger Isah Mujkovic. Det är ju faktiskt första gången som detta pris går till ett Blekinge-företag.

- Vi är enormt stolta. Vi har jobbat hårt för det här. Det är roligt att andra också tycker det vi gör är bra och att det blir uppmärksammat, säger Roger Gustafsson som äger företaget tillsammans med Christopher Sandqvist och Isah Mujkovic.

- Tidig i processen förstod vi att vi hade en stark kandidat från Karlskrona att få utmärkelsen Årets Nyföretagare i Sverige, säger Johan Edlund, ordförande i NyföretagarCentrum Karlskrona. Detta tack vare det bidrag bolaget gör till internationell cancerforskning, samtidigt som man skapar arbetstillfällen i Sverige.

Juryns motivering:

”Bland drygt 8 200 liknande företag i branschen, har årets nyföretagare lyckats med utmaningen att redan första året gå med vinst i en internationellt hård konkurrenssituation. Vi tilldelar priset till ett företag från Karlskrona som lever och utvecklas tack vare sin unika och internationellt erkända tolerans, sin höga kompetens och snabba tillväxt.”

Ferkens Gränd 3, 111 30 Stockholm | tel 08-14 44 00

NyföretagarCentrum är Sveriges ledande kraft för nyföretagande. Verksamheten finns i mer än 200 kommuner. 2018 fick 16 000 personer kostnadsfri, konfidentiell och affärsmässig rådgivning. 6 700 företag startades. Efter tre år är 81 procent av företagen aktiva; under en procent har gått i konkurs. Detta gör verksamheten unikt framgångsrik. Verksamheten är i huvudsak näringslivsfinansierad. Bakom NyföretagarCentrum står Stiftelsen Svenska Jobs and Society.