Kenth Berndtsson ny ordförande för NyföretagarCentrum Sverige

Kenth Berntdsson vald till ny ordförande för NyföretagarCentrum Sverige

Ny ordförande för Sveriges ledande skapare av nya företag, NyföretagarCentrum Sverige, är Kenth Berndtsson. Efter sex år som vice ordförande tar han över ordförandeklubban efter avgående Jan-Olov Ericksson.
– En spännande utmaning. Undersökningar visar att 50 procent av den svenska befolkningen bär på en dröm om att starta eget - vårt mål är att hjälpa dem förverkliga den drömmen och öka nyföretagandet i Sverige, säger han.

Kenth Berndtsson har en bakgrund som personalchef i AB Volvo. Han är dessutom egenföretagare vilket passar väl i landets ledande skapare av nya företag.

Posten som vice ordförande övertas av Eva Pethrus, Microsoft och Ulf Lindberg, Almega.

NyföretagarCentrum är Sveriges ledande aktör för nyföretagande. Vi erbjuder kostnadsfri rådgivning till alla som vill starta eget företag. Idag täcker vi 200 kommuner och når 89 procent av befolkningen. Vårt mål är att bidra till fler nya livskraftiga företag. Under 2013 gav vi individuell och kostnadsfri rådgivning till 23 000 personer. Av dessa har 8 900 startat företag. Efter tre år är 81 procent av företagen fortfarande aktiva och har i snitt två anställda; mindre än 1 procent har gått i konkurs. Verksamheten finansieras via partners.