Lennart Söderberg är Årets Nyföretagare

Årets Nyföretagare är Lennart Söderberg, Brand Magic

Lennart hade ett gediget förflutet inom eventbranschen innan han i juni 2011 startade sitt företag Brand Magic AB, han har sedan dess bland annat haft en central roll i det uppmärksammade projektet ”The Cube by Electrolux” på uppdrag av JJP.

Juryns motivering:

– För dryg ett år sedan stod jag vid ett vägskäl, i ena vågskålen fanns jobberbjudanden med en stabil inkomst, i den andra fanns chansen att förverkliga en dröm som jag har haft sedan jag var sju år: att starta eget. Som småbarnsförälder som nyligen flyttat in i en villa var beslutet långt ifrån givet. Utmärkelsen "årets nyföretagare i Sverige", betyder därför otroligt mycket för mig, ett kvitto på att jag tog rätt beslut för drygt ett år sedan och en morot för att fortsätta resan mot min vision: att bli Sveriges erkänt bästa eventproducent, säger Lennart Söderberg

Årets Nyföretagare utses av NyföretagarCentrum Sverige, moderorganisation till alla NyföretagarCentrum i hela landet. Lokala NyföretagarCentrum utser Årets Nyföretagare, som sedan går vidare till riksfinalen. Bland dessa var Brand Magic allra starkast. Priset delas ut på mässan Eget Företag kl 12.00

Hedersomnämnande utdelas även till

Caxton Njuki, Caxton Sports Management
Caxton Njuki tilldelas hedersomnämnandet för sin fantastiska förmåga att som person och entreprenör inspirera andra till att vara framstående. En positiv förebild som visat hur man med rätt inställning lyckas trots svåra utmaningar.

Josefine Olsson, Fröken Ofelia
Josefine Olsson tilldelas hedersomnämnande för att hon i sitt entreprenörskap är en inspiration för ungt företagande att våga ta steget kombinerat med sin enorma drivkraft och sin bakgrund med företagsamhet redan under gymnasietiden. Med modet att fatta de viktiga besluten om det behövs och kreativ utöver det vanliga i sitt hantverk likväl som i sitt användande av de sociala medierna.

Johan Andersson, Per Johansson, Linh Nguyen och Fredrik Stodne, Soleil IT
Soleil IT tilldelas hedersomnämnandet i Innovation för att de visat att de genom att förena teknikintresset med goda kunskaper bl a i systemutveckling och gemensam syn och värderingar på livet arbetsmässigt och privat har skapat ett framgångsrikt och innovativt företag då det gäller att göra företags webbplatser tillgängligt både på webben och i mobilen.

NyföretagarCentrum är Sveriges ledande kraft för nyföretagande. Verksamheten finns i cirka 200 kommuner. 2011 gav NyföretagarCentrum 20 300 personer kostnadsfri, konfidentiell och objektiv rådgivning. Av dem har 9800  startat företag. Efter tre år är åttio procent av företagen fortfarande aktiva; mindre än en procent har gått i konkurs. Detta gör verksamheten unikt framgångsrik. Verksamheten är i huvudsak näringslivsfinansierad.