Lettlands ekonomiminister önskade NyföretagarCentrum lycka till

Idag invigdes NyföretagarCentrum i Lettland – Jauno uzņēmēju centrs Latvija. Verksamheten har sin bas i huvudstaden Riga.

Den lettiske ekonomiministern Artis Kampars – till vänster på bilden tillsammans med Karl Mikael Cakste, ordförande för NyföretagarCentrum Lettland –  invigningstalade och önskade verksamheten lycka till.

Vid denna historiska invigning av NyföretagarCentrums framgångsrika koncept – kostnadsfri rådgivning inför start av eget företag – i Lettland var uppslutningen stor och engagemanget påtagligt.

Den lettiske ekonomiministern Artis Kampars talade och beskrev NyföretagarCentrums verksamhet som viktig och ett positivt initiativ för den lettiska ekonomiska utvecklingen.

Från NyföretagarCentrum Sverige var verkställande ledamoten Harry Goldman och ordförande Jan-Olov Ericksson närvarande. De berättade bland annat om hur NyföretagarCentrums koncept fungerar, och vilka resultat man har åstadkommit under 25 års verksamhet i Sverige – 150 000 nya företag.

– Det känns väldigt positivt att exportera vår verksamhet till fler länder, säger Harry Goldman. Särskilt till ett land som Lettland, där ett ökat nyföretagande kommer bidra till den ekonomiska utvecklingen vilket i sin tur kommer få landet att lyfta.

Den lettiska etableringen stöds finansiellt av Swedbank, SEB och Nordea – som alla sedan lång tid är aktiva samarbetspartners till NyföretagarCentrum Sverige.

Initiativtagare till satsningen är svenskfödde Karl Mikael Cakste vars båda föräldrar flydde från Lettland till Sverige i slutet av andra världskriget. Karl Mikael driver familjeföretaget Clarion Collection Hotell Valdemars i Riga och blir nu ordförande för NyföretagarCentrum i Lettland.

För mer information om NyföretagarCentrums verksamhet, kontakta:
Harry Goldman, Verkställande ledamot, NyföretagarCentrum Sverige, Mob: 070-661 04 54, E-post: harry.goldman@jobs-society.se

Karl Mikael Cakste, VD, SIA Choice Hotels Balics, Mob Latvia: +371 28 33 06 29, Mob Sweden: +46 70 778 87 87, E-post: kmc@valdemars.lv

NyföretagarCentrum
.nyforetagarcentrum.se | e-post jobs@jobs-society.se | fb: www.facebook.com/nyforetagarcentrum

NyföretagarCentrum är Sveriges ledande kraft för nyföretagande. Verksamheten finns i cirka 200 kommuner. 2009 gav NyföretagarCentrum 23 400 personer kostnadsfri, konfidentiell och objektiv rådgivning. Av dem har drygt 10 000 startat företag. Efter tre år är åttio procent av företagen fortfarande aktiva; mindre än en procent har gått i konkurs. Detta gör verksamheten unikt framgångsrik. Verksamheten är i huvudsak näringslivsfinansierad.

Läs mer om NyföretagarCentrum Lettland – Jauno uzņēmēju centrs Latvija – på www.juc.lv.