Mehri Nasirian och Docia AB är Årets Unga Nyföretagare!

Mehri Nasirian var 24 år gammal när hon 2016 startade Docia som arbetar med bemanning inom vård och omsorg.

- Jag har en HR-utbildning och efter examen arbetade jag med rekrytering på ett annat bemanningsföretag, säger Mehri Nasirian. Men jag hade alltid en önskan om att start eget och tog steget och gick på starta-eget-rådgivning på NyföretagarCentrum i Botkyrka/Huddinge.

- Mehri fick rådgivning hos NyföretagarCentrum Botkyrka/Huddinge, säger Inger Wickbom, verksamhetschef och rådgivare. Vi märkte snabbt att Mehri hade en bra affärsidé och ett driv utöver det vanliga, så jag uppmanade henne att gå med i vårt program Mentor Eget Företag, vilket slog väl ut.

Docia har haft en mycket gynnsam utveckling och redan första året hade Docia nästan 40 anställda och en omsättning på 24 miljoner. Kunderna är kommuner, landsting och regioner som behöver extra personal vid arbetstoppar och semestrar.

Utmärkelsen Årets Unga Nyföretagare instiftades 2013 efter ett initiativ från Fortnox.

- Priset Årets Unga Nyföretagare markerar hur viktiga unga entreprenörer är för framtiden och tävlingen sporrar våra unga entreprenörer att satsa ännu mer, säger Camilla Skoog, Chief Sales Officer på Fortnox. - De gångna årens pristagare och finalister som alla har fortsatt att växa och utvecklas visar på just detta.

Genom stödet från Citi-bankens stifitelse, Citi Foundation, har NyföretagarCentrum Sverige kunnat utveckla konceptet ’Ung & Eget’ – riktat till unga företagare och nyanlända.

- Under vårt nästan fem år långa samarbete, har vi sett en fantastisk utveckling där vi tillsammans med Nyföretagarcentrum har bidragit till att stötta tusentals unga företagare att starta bolag runt om i landet, säger Alexander Stiris, Nordenchef för Citi. Mehri Nasirian och Docia AB är ett perfekt exempel på de gedigna och hållbara företag som startats genom Ung & Eget.

För mer information, kontakta Elisabet Sannas, projektledare NyföretagarCentrum Sverige, 0708-10 65 97.

Fakta om Citi
Citigroup Inc. (Citi) har varit verksam i över 200 år och är en av världens största banker med 250 000 anställda och med verksamhet i 160 länder. Citi tillhandahåller ett brett utbud av finansiella produkter och tjänster. I Norden har banken funnits sedan 1970-talet med kontor i Stockholm, Köpenhamn, Oslo och Helsingfors. Fokus är företags- och investment banking, värdepappersförmedling, transaktionstjänster och förmögenhetsförvaltning.

För vidare information, se www.citigroup.com | Twitter: @Citi | YouTube: www.youtube.com/citi | Blog: http://new.citi.com | Facebook: www.facebook.com/citi | LinkedIn: www.linkedin.com/company/citi

Fakta om Fortnox

’Fortnox erbjuder en molnbaserad plattform så att småföretagare och redovisningsbyråer kan sköta ekonomi och administration på ett effektivt sätt. Plattformen är marknadsledande i Sverige. Den ger också kunderna tillgång till finansiella tjänster och företagsförsäkringar. Fortnox grundades 2001 och har huvudkontor i Växjö. Aktien är noterad på NGM Nordic MTF. För ytterligare information se: www.fortnox.se

Ferkens Gränd 3, 111 30 Stockholm | tel 08-14 44 00

NyföretagarCentrum är Sveriges ledande kraft för nyföretagande. Verksamheten finns i fler än 200 kommuner. 2018 fick 16 000 personer kostnadsfri, konfidentiell och affärsmässig rådgivning. 6 700 företag startades. Efter tre år är 81 procent av företagen aktiva; under en procent har gått i konkurs. Detta gör verksamheten unikt framgångsrik. Verksamheten är i huvudsak näringslivsfinansierad. Bakom NyföretagarCentrum står Stiftelsen Svenska Jobs and Society.