Nomineringarna klara till Årets nyföretagarkommun 2008

Leksand mot Vellinge och Borgholm mot Norrtälje. Ett förstapris på 100 000 kronor ligger i potten när nio kommuner tävlar om utmärkelsen "Årets nyföretagarkommun 2008".

Kommunerna har till början av oktober på sig att beskriva vilka insatser som påverkat den positiva utvecklingen och motivera varför just de ska bli "Årets nyföretagarkommun 2008". Fyra av de nio kandidaterna är helt nya i sammanhanget.

Priset utgörs av 100 000 kronor, som Visma delar ut till den vinnande kommunen. Syftet är att uppmuntra initiativ och aktiviteter som gynnar nyföretagandet. En jury bestående av representanter för Visma och Jobs and Society NyföretagarCentrum utser den vinnande orten utifrån de beskrivningar kommunerna lämnar in. Priset delas ut på den årliga nyföretagarmässan "Eget företag" i Stockholm den 21-23 oktober.

I år delas priset ut för fjärde gången. Tidigare vinnare är Strängnäs, Helsingborg och Gnosjö.

De nominerade till "Årets nyföretagarkommun 2008" är:

Ort / Kategori
Stockholm / Storstäder
Vellinge (ny) / Förortskommuner
Lund / Större städer
Trosa / Pendlingskommuner
Åre / Glesbygdskommuner
Sotenäs / Varuproducerande kommuner
Norrtälje (ny) / Övriga kommuner med fler än 25 000 invånare
Leksand (ny) / Övriga kommuner med 12 500-25 000 invånare
Borgholm (ny) / Övriga kommuner med färre än 12 500 invånare

Underlaget till nomineringarna utgörs av Nyföretagarbarometern från Jobs and Society NyföretagarCentrum och bygger på Bolagsverkets sammanställningar av nyregistrerade aktiebolag, enskilda firmor, handels- och kommanditbolag per 1 000 invånare under de senaste 18 månderna (070101-080630).

Mats Evergren, projektledare, Jobs and Society NyföretagarCentrum
Tel 08-14 44 00, e-post mats.evergren@jobs-society.se

Lars Fredell, informationschef, Visma

Tel: 0470-70 60 50, e-post lars.fredell@visma.se

Om Jobs and Society NyföretagarCentrum
NyföretagarCentrum ger sedan 1985 kostnadsfri rådgivning till den som vill starta eget företag. Rådgivningen täcker närmare 200 kommuner och omfattar cirka 14 000 personer per år. Bakom organisationen står stiftelsen Svenska Jobs and Society, som arbetar för fler nya, livskraftiga företag. Jobs and Society arrangerar även mässan Eget Företag och Nyföretagarveckan, driver programmet Mentor Eget Företag, projektet Förändringskraft och nätverket CSR Sweden, publicerar Nyföretagarbarometern och tidningen Allt om Eget Företag samt erbjuder omställningslösningar för näringsliv och offentlig sektor. Jobs and Society och lokala NyföretagarCentrum finansieras av cirka 2 300 samarbetspartner. Två tredjedelar av finansieringen kommer från enskilda företag, som också bidrar med ett unikt nätverk.

Kontaktuppgifter:
Skeppsbron 22, 111 30 Stockholm | tel 08-14 44 00 | e-post jobs@jobs-society.se | webb www.nyforetagarcentrum.se