Nyföretagandet fortsätter öka – fler än hälften väljer aktiebolag

Helt färsk statistik i Nyföretagarbarometern visar att nyföretagandet fortsätter att öka i Sverige. Den ökning som pågått under hela 2010 fortsatte under september månad.

Under september registrerades 6 297 nya företag hos Bolagsverket, en ökning jämfört med samma period 2009 med 9,8 procent. Intressant att notera är att antalet aktiebolag under september ökade med hela 40 procent.

Sett över perioden januari-september har det totala antalet nyregistrerade företag hos Bolagsverket ökat med 16,6 procent, från 39 743 till 46 348.

– Ända sedan insatsen för att starta ett aktiebolag sänktes från 100 000 kronor till 50 000 kronor i april, har antalet aktiebolag ökat kraftigt, säger Mats Evergren, marknadschef på NyföretagarCentrum Sverige. Många väljer nu att starta aktiebolag istället för andra bolagsformer, vilket vi ser som något positivt.

Nyföretagarbarometern, september 2010

September 2010
Aktiebolag: 3 137 (+40%)
Enskild firma: 2 550 (-4,9%)
Handelsbolag: 527 (-18,2%)
Kommanditbolag: 83 (-51,5%)
Totalt: 6 297 (+9,8%)

September 2009
Aktiebolag: 2 240
Enskild firma: 2 681
Handelsbolag: 644
Kommanditbolag: 171
Totalt: 5 736

Nyföretagarbarometern tas fram av NyföretagarCentrum och Bolagsverket, och mäter på basis av Bolagsverkets data antalet nyregistrerade företag i Sverige. Ladda ner hela Nyföretagarbarometern på www.nyforetagarcentrum.se.

För mer information, kontakta NyföretagarCentrum:
Harry Goldman, Verkställande ledamot, 08-14 44 00, harry.goldman@jobs-society.se
Mats Evergren, Marknadschef, 08-14 44 00, mats.evergren@jobs-society.se

• rådgivning
  • näringsliv
  • företagande
  • företag
  • entreprenörskap
  • driva företag

NyföretagarCentrum
.nyforetagarcentrum.se | e-post jobs@jobs-society.se | fb: www.facebook.com/nyforetagarcentrum

NyföretagarCentrum är Sveriges ledande kraft för nyföretagande. Verksamheten finns i cirka 200 kommuner. 2009 gav NyföretagarCentrum 23 400 personer kostnadsfri, konfidentiell och objektiv rådgivning. Av dem har drygt 10 000 startat företag. Efter tre år är åttio procent av företagen fortfarande aktiva; mindre än en procent har gått i konkurs. Detta gör verksamheten unikt framgångsrik. Verksamheten är i huvudsak näringslivsfinansierad.