Nyföretagandet i Sverige – kommun för kommun!

Nu publicerar Jobs and Society NyföretagarCentrum helt färska siffror för alla Sveriges kommuner i Nyföretagarbarometern. Siffrorna avser det första halvåret 2008 och jämförs med motsvarande period 2007.

I slutet av augusti presenterade Jobs and Society NyföretagarCentrum Nyföretagarbarometern för det första halvåret 2008, med fokus på den länsvisa utvecklingen. Då framkom att nyföretagandet står och väger - i landet som helhet gick det ner med 0,4 procent.

Nu presenterar vi alltså återigen Nyföretagarbarometern för det första halvåret - men nu med en rankinglista över alla Sveriges 290 kommuner.

– Stockholm ligger förvisso kvar i topp, men har tappat jämfört med samma period föregående år, liksom både Göteborg och Malmö, säger Harry Goldman, verkställande ledamot på Jobs and Society NyföretagarCentrum. Och nyföretagandet i stort påverkas helt klart av att storstäderna backar. Det är roligt att små kommuner som Dorotea och Sorsele slår sig in på tio-i-topp-listan, men när det gäller faktiska antal företagsstarter är det små tal det rör sig om, så dessa snabbklättringar bör tas med en nypa salt.

De 10 högst rankade kommunerna:
(Placering / Kommun / Antal ftg per 1 000 inv. / Placering 2007)
1 / Stockholm / 15,7 / 1
2 / Trosa / 12,5 / 27
3 / Åre / 11,7 / 10
4 / Vellinge / 11,6 / 33
5 / Vaxholm / 11,1 / 2
6 / Dorotea / 10,7 / 246
6 / Solna / 10,7 / 3
6 / Sorsele / 10,7 / 266
9 / Värmdö / 10,5 / 10
10 / Borgholm / 10,4 / 17

De 10 lägst rankade kommunerna:
(Placering / Kommun / Antal ftg per 1 000 inv. / Placering 2007)
281 / Ragunda / 3,1 / 250
282 / Herrljunga / 3,0 / 277
282 / Hultsfred / 3,0 / 231
284 / Mönsterås / 2,9 / 184
285 / Färgelanda / 2,7 / 274
285 / Ydre / 2,7 / 113
287 / Munkfors / 2,6 / 157
288 / Uppvidinge / 2,5 / 239
289 / Robertsfors / 2,0 / 192
290 / Arvidsjaur / 0,9 / 164

Oroande utveckling
Harry Goldman menar att det finns anledning att oroa sig över utvecklingen.

– Det är helt klart oroande att flera års uppgång nu har brutits. Och det finns än större anledning att undra vad som händer nu, efter de senaste dagarnas turbulens på finansmarknaden.

Nyföretagarbarometern tas fram av Jobs and Society NyföretagarCentrum och Bolagsverket, och mäter på basis av Bolagsverkets data antalet nyregistrerade företag i Sverige. Ladda ner hela Nyföretagarbarometern på www.nyforetagarcentrum.se.

Harry Goldman, verkställande ledamot Jobs and Society
tel 08-14 44 00, e-post harry.goldman@jobs-society.se

Mats Evergren, projektledare Jobs and Society NyföretagarCentrum
mobil 0708-14 44 04, e-post mats.evergren@jobs-society.se

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
NyföretagarCentrum ger sedan 1985 kostnadsfri rådgivning till den som vill starta eget företag. Rådgivningen täcker närmare 200 kommuner och omfattar cirka 14 000 personer per år. Bakom organisationen står stiftelsen Svenska Jobs and Society, som arbetar för fler nya, livskraftiga företag. Jobs and Society arrangerar även mässan Eget Företag och Nyföretagarveckan, driver programmet Mentor Eget Företag, projektet Förändringskraft och nätverket CSR Sweden, publicerar Nyföretagarbarometern och tidningen Allt om Eget Företag samt erbjuder omställningslösningar för näringsliv och offentlig sektor. Jobs and Society och lokala NyföretagarCentrum finansieras av cirka 2 300 samarbetspartner. Två tredjedelar av finansieringen kommer från enskilda företag, som också bidrar med ett unikt nätverk.

Jobs and Society NyföretagarCentrum:
Skeppsbron 22, 111 30 Stockholm | tel 08-14 44 00 | e-post jobs@jobs-society.se | webb www.nyforetagarcentrum.se