Nyföretagarbarometern: 290 kommuner rankade första halvåret 2013

NyföretagarCentrum Sverige publicerar idag Nyföretagarbarometern för alla Sveriges kommuner. Siffrorna avser det första halvåret 2013 och jämförs med motsvarande period 2012. Det totala antalet nyregistrerade företag under januari-juni 2013 var 32 089 samma period 2012: 33 588, en minskning med -4,5 procent.

Nyföretagarbarometern Kommun, halvår 2013 - med en rankinglista över antal nya företag per 1000 invånare för alla Sveriges 290 kommuner och en kommungrupps indelning enligt Sveriges Kommuner och Landsting.

– Stockholm toppar (+0,2%) och står emot nedgången i landet. Många kommuner runt Stockholm visar ett rejält ökat nyföretagande som exempel Sundbyberg, + 16,4%, Nacka, +8,9%, Haninge + 24,2% säger Mats Evergren, marknadschef på NyföretagarCentrum Sverige.

– Ön Tjörn sticker ut och klättrar upp i 10-i-topp med en 7:e placering, orter som Strömstad, Härjedalen, Båstad och Åre - där turism, handel och besöksnäring är nyckelnäringar - ligger mycket högt placerade, säger Mats Evergren

I botten dominerar små pendlingskommuner och varuproducerande kommuner.

De 10-i-topp rankade kommunerna första halvåret 2013:

Placering 2013, (2012) Kommun, Antal företag per 1 000 inv.
1 (1) Stockholm 14,6
2 (2) Strömstad 13
3 (4) Danderyd 11,9
4 (6) Lidingö 10,4
5 (181) Härjedalen 10,3
6 (7) Vaxholm 10
7 (29) Tjörn 9,71
8 (16) Båstad 9,70
9 (3) Åre 9,4
10 (16) Värmdö 8,9

De 10 bottenrankade kommunerna första halvåret 2013:

Placering 2013, (2012) Kommun Antal företag per 1 000 inv.
280 (227) Kungsör 2,7
281 (235) Smedjebacken 2,61
282 (227) Hällefors 2,6
283 (204) Fagersta 2,5
284 (255) Hultfreds 2,4
285 (269) Gullspång 2,31
286 (186) Skinnskatteberg 2,26
287 (210) Vännäs 2,11
288 (255) Finspång 2,10
289 (96) Robertsfors 1,5
290 (227) Degerfors 1,3

I Nyföretagarbarometern, som är ett samarbete mellan NyföretagarCentrum Sverige och Bolagsverket, presenteras regelbundet dagsfärsk statistik över nyföretagandet i Sverige och antalet nyregistrerade företag i alla Sveriges kommuner och län. Ladda ner hela Nyföretagarbarometern på www.nyforetagarcentrum.se.

Länk: http://www.nyforetagarcentrum.com/Startsida/_Statistik_och_undersokningar/

För mer information, kontakta NyföretagarCentrum: Harry Goldman, Verkställande ledamot, Mobil 0706-61 04 54 harry.goldman@nyforetagarcentrum.se Mats Evergren, Marknadschef, Mobil 0708-14 44 04 mats.evergren@nyforetagarcentrum.se