Rekorduppgång för nyföretagandet i maj

Helt färsk statistik i Nyföretagarbarometern visar att nyföretagandet ökar rekordartat. 27 093 företag registrerades hos Bolagsverket under perioden januari-maj 2010, jämfört med 23 283 under samma period 2009. En ökning med 16,4 procent.

Den mest markanta ökningen under maj månad står aktiebolagen för. Ökningen är hela 98,2 procent. Ökningen av aktiebolag för årets fem första månader är 21,2 procent.

– 3 219 nya aktiebolag såg dagens ljus under maj månad, jämfört med 1 624 under maj 2009, säger Mats Evergren, marknadschef på NyföretagarCentrum. Det är en otroligt utveckling och det ska bli oerhört intressant att följa nyföretagandet under återstoden av året.

Sett till det totala nyföretagandet i landet ökade det under årets fem första månader med 16,4 procent. Sett enbart till maj månad är ökningen rekordstora 46,9 procent, dels tack vare den enorma ökningen av aktiebolag, dels tack vare den 17 procent stora ökningen av enskilda firmor.

Nyföretagarbarometern tas fram av NyföretagarCentrum och Bolagsverket, och mäter på basis av Bolagsverkets fakta antalet nyregistrerade företag i Sverige.

_____________________________________________________________
För mer information, kontakta
Harry Goldman, Verkställande ledamot, NyföretagarCentrum, 08-14 44 00, harry.goldman@jobs-society.se

Mats Evergren, Marknadschef, NyföretagarCentrum, 08-14 44 00, mats.evergren@jobs-society.se
______________________________________________________________

NyföretagarCentrum är Sveriges ledande kraft för nyföretagande. Verksamheten finns i 200 kommuner. NyföretagarCentrum gav under 2009 23 500 personer individuell, kostnadsfri, konfidentiell och objektiv rådgivning. 43 procent har redan startat företag. Efter tre år är åttio procent av företagen fortfarande aktiva; mindre än en procent har gått i konkurs. Detta gör verksamheten unikt framgångsrik. Verksamheten är i huvudsak näringslivsfinansierad.

• cafe starta eget
  • nyföretagarveckan