Nyföretagarbarometern: Fortsatt minskat nyföretagande

Enligt Nyföretagarbarometern, ett samarbete mellan NyföretagarCentrum och Bolagsverket, registrerades 4 863 nya företag under juni månad. Det är en minskning med 338 stycken eller 6,5 procent jämfört med juni 2011. Alla fyra vanligaste företagsformerna – aktiebolag, enskild näringsidkare, handelsbolag och kommanditbolag – minskar i antal.

– Det är oroväckande att den negativa trenden för nyföretagandet fortsätter, säger Harry Goldman, VD för NyföretagarCentrum Sverige. Sverige har av tradition låg nyföretagande. Alla vet att fler nya företag innebär tillväxt och ökad sysselsättning. Trots att så många som 70 procent av svenskarna anser att det finns goda möjligheter att starta ett företag i området där man bor, är det bara 0,7 procent som verkligen gör det. Det krävs därför att regeringen gör konkreta insatser för att stimulera nyföretagandet – som satsningar på rådgivning och mentorskap – om inte Sverige ska halka efter.

Nyregistrerade företag, juni månad 2012

Aktiebolag:     3 057 st.  -4,3 procent jämfört med juni 2011
Enskild firma:   1 415 st.   -10,4 procent jämfört med juni 2011
Handelsbolag:   326 st.  -7,6 procent jämfört med juni 2011
Kommanditbolag:   65 st.  -10,0 procent jämfört med juni 2011

TOTALT:     4 863 st.  -6,5 procent jämfört med juni 2011

Nyföretagarbarometern tas fram av NyföretagarCentrum och Bolagsverket, och mäter på basis av Bolagsverkets data antalet nyregistrerade företag i Sverige. Ladda ner hela Nyföretagarbarometern på www.nyforetagarcentrum.se.

Citera oss gärna men ange källan: "Nyföretagarbarometern av NyföretagarCentrum".
För mer information, kontakta NyföretagarCentrum Sverige:
, VD, 070-661 04 54, harry.goldman@nyforetagarcentrum.se
Mats Evergren, Marknadschef, 0708-14 44 04, mats.evergren@nyforetagarcentrum.se

• företagande
  • driva företag
  • entreprenörskap
  • näringsliv
  • rådgivning

NyföretagarCentrum är Sveriges ledande kraft för nyföretagande. Verksamheten finns i cirka 200 kommuner. 2011 gav NyföretagarCentrum 20 300 personer kostnadsfri, konfidentiell och objektiv rådgivning. Av dem har 9 800 startat företag. Efter tre år är åttio procent av företagen fortfarande aktiva; mindre än en procent har gått i konkurs. Detta gör verksamheten unikt framgångsrik. Verksamheten är i huvudsak näringslivsfinansierad.