Nyföretagarbarometern: Kraftigt lyft för nyföretagandet i februari, + 23,2 procent

Pressmeddelande   •   Mar 01, 2019 10:12 CET

Nyföretagandet ökade kraftigt under februari med 23,2 procent jämfört med samma månad föregående år. Hittills under 2019 (jan-feb) är ökningen, 10,2 procent. Sju av tio nyregistrerade företag är aktiebolag. - Det är en lättnad att nyföretagandet återvänder. Sverige behöver fler nya företag, det är landets jobbskapare och framtid, idag skapas 4 nya jobb i småföretag, säger Mats Evergren, marknadschef på NyföretagarCentrum. Vi ser även en ökad tillströmning på NyföretagarCentrum.

Aktiebolag + 22%
Enskild firma + 31,7%
Handelsbolag + 13,4%
Kommanditbolag - 30,9%
Totalt + 23,2%

Nyföretagarbarometern, som är ett samarbete mellan NyföretagarCentrum Sverige och Bolagsverket, presenteras regelbundet dagsfärsk statistik över nyföretagandet i Sverige och antalet nyregistrerade företag i alla Sveriges 290 kommuner och län.

Mats Evergren, marknadschef, mobil 0708-14 44 04
Harry Goldman, Vd, mobil 0706-61 04 54

Ferkens Gränd 3, 111 30 Stockholm | tel 08-14 44 00

NyföretagarCentrum är Sveriges ledande kraft för nyföretagande. Verksamheten finns i mer än 200 kommuner. 2018 fick 16 000 personer kostnadsfri, konfidentiell och affärsmässig rådgivning. 6 500 företag startades. Efter tre år är 81 procent av företagen aktiva; under en procent har gått i konkurs. Detta gör verksamheten unikt framgångsrik. Verksamheten är i huvudsak näringslivsfinansierad. Bakom NyföretagarCentrum står Stiftelsen Svenska Jobs and Society.