Nyföretagarbarometern, Q1 2019: Stark inledning, +9,4%

Stark inledning 2019, +9,4 procent under årets första kvartal

Efter ett svagt år 2018 för nyföretagandet ser det betydligt ljusare ut i år. 2019 har börjat riktigt starkt, med en uppgång på 9,4 procent för årets första kvartal jämfört med samma period i fjol. Totalt registrerades 19.052 företag under kvartal 1 2019, jämfört med 17.421 kvartal 1 2018. Det är mycket glädjande att vi nu vänder upp igen, nyföretagandet är en viktigt motor för Sverige och vi behöver många fler nya företag, säger Harry Goldman, VD på NyföretagarCentrum Sverige.

Antalet nyregistrerade företag ökade under mars med +7,3 procent.

Det är tredje månaden i rad som nyföretagandet ökar. Vi märker också en ökad efterfrågan av rådgivning på NyföretagarCentrum under årets första kvartal, säger Mats Evergren, marknadschef NyföretagarCentrum Sverige.

Fler personer söker rådgivning på NyföretagarCentrum

NyföretagarCentrum är Sveriges ledande aktör för att hjälpa människor att starta företag framgångsrikt. Varje år tar vi emot 16.000 kunder som söker rådgivning och hjälp kring sin affärsidé och företagsplaner. Året har startat starkt och antalet kunder som söker rådgivning ökade med 342 personer, +7,4 procent under årets först kvartal jämfört med samma period 2018.

Harry Goldman, Vd, NyföretagarCentrum Sverige, mobil 070-661 04 54
Mats Evergren, Marknadschef, NyföretagarCentrum Sverige, mobil 070-814 44 04

Nyföretagarbarometern
Nyföretagarbarometern, som är ett samarbete mellan NyföretagarCentrum Sverige och Bolagsverket, presenteras regelbundet statistik över nyföretagandet i Sverige och antalet nyregistrerade företag i alla Sveriges kommuner och län.Nyföretagarbarometern