Nyföretagarbarometern: Svag inledning på nyföretagandet 2013

Pressmeddelande   •   Feb 01, 2013 11:33 CET

Nyföretagarbarometern visar att 6 491 företag registrerades på Bolagsverket jämfört med 7 256 i januari 2012, en minskning med 765 företag eller 10,5 procent.

Statistiken avser de fyra vanligaste företagsformerna; aktiebolag, enskild näringsidkare, handelsbolag och kommanditbolag.

-Allt detta är oroväckande - då ju nyföretagandet sjönk redan 2012 med 10,9%. Sverige behöver fler nya företag - inte färre, säger Harry Goldman vd, NyföretagarCentrum Sverige.

Länssiffror finns i bilaga

Företagsform, Januari 2013, Förändring
Aktiebolag, 4 963, -452 st eller -8,3%
Enskild firma, 1 152, -299 st eller -20,6%
Handelsbolag, 328, -10 st eller -3,0%
Kommanditbolag, 48, -4 st eller -7,7%
TOTALT, 6 491, -765 st eller -10,5%

NyföretagarCentrum är Sveriges ledande kraft för nyföretagande. Verksamheten finns i cirka 200 kommuner. 2011 gav NyföretagarCentrum 20 300 personer kostnadsfri, konfidentiell och objektiv rådgivning. Av dem har 9800  startat företag. Efter tre år är åttio procent av företagen fortfarande aktiva; mindre än en procent har gått i konkurs. Detta gör verksamheten unikt framgångsrik. Verksamheten är i huvudsak näringslivsfinansierad.