Nyföretagarbarometern: Uppgången fortsätter för femte månaden i rad, + 7,4% i maj

Pressmeddelande   •   Jun 03, 2019 15:52 CEST

Nyföretagarbaromtern: Femte månaden i rad med uppgång, under maj, + 7,4 procent.

Nyföretagandet ökar för femte månaden i rad.

Efter ett svagt 2018 har nyföretagandet startat betydligt bättre i år visar ny statistik från Nyföretagarbarometern, under under årets första fem månader har nyföretagandet ökat med 8 procent. Totalt har 30 317 företag nyregistrerats på Bolagsverket jämfört med 28 080 under samma period 2018.

Aktiebolag dominerar, de står idag för drygt 40 procent. Men enskild firma har ökat aningen mer än aktiebolagen i år, drygt 9 procent.

– Nyföretagandet har inlett starkt under 2019, det är glädjande säger, Mats Evergren, marknadschef, NyföretagarCentrum. Vårt budskap är enkelt; Framtidens jobb och utveckling skapas av nyföretagarna!

Antal nyregistrerade företag tom maj 2019 jämfört med 2018.

Företagsform 2019 2018 Förändring
Aktiebolag 21424 19828 8%
Enskild firma 7285 6675 9,1%
Handelsbolag 1343 1341 0,1%
Kommanditbolag 265 236 12,3%
30317 28060 8%

Nyföretagarbaromtern presenterar regelbundet statistik över nyföretagandet i Sverige och antalet nyregistrerade företag. Den publiceras av NyföretagarCentrum i samarbete med Bolagsverket. Första Nyföretagarbaromtern släpptes redan 1991.

Ferkens Gränd 3, 111 30 Stockholm | tel 08-14 44 00

NyföretagarCentrum är Sveriges ledande kraft för nyföretagande. Verksamheten finns i mer än 200 kommuner. 2018 fick 16 000 personer kostnadsfri, konfidentiell och affärsmässig rådgivning. 6 700 företag startades. Efter tre år är 81 procent av företagen aktiva; under en procent har gått i konkurs. Detta gör verksamheten unikt framgångsrik. Verksamheten är i huvudsak näringslivsfinansierad. Bakom NyföretagarCentrum står Stiftelsen Svenska Jobs and Society.