NyföretagarCentrum och Almi utser Årets Mentorer 2012 i Kronoberg!

Till Årets Mentor i Kronoberg i kategorin blivande företagare har utsetts Fredrika Erhner, marknadsansvarig på Smelink.se och till Årets Mentor i kategorin befintliga företag har utsetts Ulf Östmark, som driver Quality Travel Of Scandinavia samt arbetar på Svensk företagsförmedling i Växjö. Det är NyföretagarCentrum Växjö Alvesta Ljungby Älmhult Uppvidinge och Almi Kronoberg som utser Årets Mentorer i länet. De båda mentorerna är också nominerade till utmärkelsen Årets Mentor i Sverige som tillkännages den 12 oktober på mässan Eget Företag.

- Mentorskap är viktigt och kan vara avgörande för att en företagare ska lyckas. Vi ser vårt mentorprogram som ett väsentligt komplement till vår ordinarie rådgivning, säger de båda projektledarna Lena Gustafsson, NyföretagarCentrum Växjö Alvesta Ljungby Älmhult Uppvidinge och Elisabet Forslund från Almi Kronoberg.

Utmärkelsen delas ut av NyföretagarCentrum Sverige och Almi Företagspartner, som på uppdrag av Näringsdepartementet driver mentorprogram för blivande och befintliga företagare. NyföretagarCentrum vänder sig till blivande entreprenörer, som ännu inte har startat, och Almi Företagspartner till befintliga företag.

”Jag har nu en bra grund att stå på”
Fredrika Erhner har nominerats av sin adept Catrin Cederling, som driver företaget Horsestuff i Växjö. - Med hjälp av hennes breda erfarenhet av marknadsföring och webbutiker har jag tagit mig igenom uppstartsfasen med min egen webbshop. Jag har nu en bra grund att stå på och jobba vidare med, säger Catrin Cederling.

Dela med sig av sina erfarenheter
Ulf Östmark har nominerats av Ahmed Abd El Hafez, som har företaget Nordiska Orienten Resor. Han har enligt den regionala juryn visat en vilja att dela med sig av sina erfarenheter och sin kompetens till de adepter som han har åtagit sig.

Om mentorprogrammet
NyföretagarCentrum och Almi Företagspartner driver ett rikstäckande program för mentorskap, som ett komplement till den ordinarie rådgivningen. Programmet ska öka möjligheterna för blivande och befintliga företagare att starta och utveckla lönsamma företag.  Blivande och befintliga företag kan genom programmet idag få tillgång till en mentor under ett år. Blivande företag är företag i en uppstartfas. Befintliga företag avser företag som varit igång ett tag och vill växa ytterligare.

Prisutdelning för Årets Mentor för blivande företagare sker den 12 oktober på mässan Eget Företag på Stockholmsmässan i Älvsjö. Prisutdelning för Årets Mentor för befintliga företag sker den 22 oktober i samband med ESBRIs Estradföreläsningar.

Mer information, kontakta:
Lena Gustafsson, NyföretagarCentrum Växjö Alvesta Ljungby Älmhult Uppvidinge
mobil 073-344 80 75
Elisabet Forslund, Almi Kronoberg, tel 0470-707404
Jimmy Pervik, nationell projektledare, Almi Företagspartner, mobil 070-574 69 40
Josefin Hildinge, nationell projektledare, NyföretagarCentrum Sverige, mobil 070-954 35 15

• Kronoberg

NyföretagarCentrum är Sveriges ledande kraft för nyföretagande. Verksamheten finns i cirka 200 kommuner. 2011 gav NyföretagarCentrum 20 300 personer kostnadsfri, konfidentiell och objektiv rådgivning. Av dem har 9800  startat företag. Efter tre år är åttio procent av företagen fortfarande aktiva; mindre än en procent har gått i konkurs. Detta gör verksamheten unikt framgångsrik. Verksamheten är i huvudsak näringslivsfinansierad.